webForumDet fria alternativet

Datorn krashar

Datorhårdvara

17 svar · 1 758 visningar · startad av Pedda

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg
Frågan#1

En av mina äldre datorer, en tre år gammal PC, har fått för sig att krascha imellanåt.
Idag har den slagit av sig två gånger. Alltså ingen bluescreen eller något sånt utan den bara dör utan förvarning men dioden för ström lyser fortfarande.
En gång idag har den även startat om helt utan förvarning, det bara pep till i datorn och sen startade den om sig.

Hur kan man felsöka? Vet inte i vilken ände jag ska börja.
Kollade lite i sysdata.xml som skapades ihop med dumpen när den startade om men det sa mig inte mycket.

Medlem sedan sep. 2006867 inlägg

Börja med ett RAM-test, finns tex memtest http://hcidesign.com/memtest/

Lät Mem-test gå en timme.
0 errors.

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

efterom den bara dör utan error så blir de svårt o få en dump
kolla logboken efter fel

ananrs kan du testa o stänga av energisparfunktioner både i windows o bios

Loggen ger flera såna här meddelanden, och det verkar ju inte så bra.

Det finns ett felaktigt block på enhet \Device\Harddisk0\D.

Men det verkar inte vara vid krascherna.

Bifogar dagens logg om någon vill titta.

Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Kan bero på att du nyligen kanske laddat ner en uppdatering från windows som inte är kompitabel och/eller annat program?

från loggfilen skrev:

om efter felsökningen. Felsökningen var: 0x1000008e.
0xc0000005, 0xf742b63c, 0xa984f71c, 0x00000000

Jag tror att om du tar bort det som nyligen installerats, program eller uppdatering att problemet försvinner. Jag är inte alls säker ;) , men så skulle jag göra.Det kan också ha med ett installationsproblem?
Om: 0x1000008e
http://support.microsoft.com/search/default.aspx?query=0x1000008E&catalog=LCID%3D1033&spid=&mode=r&lsc=0
http://www.google.com/search?q=0x1000008e&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a
Om: 0xc0000005 http://www.updatexp.com/0xC0000005.html
Och detta: Det finns ett felaktigt block på enhet \Device\Harddisk0\D”
http://eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=809386

Medlem sedan nov. 200710 inlägg

Tips från Dataklinik

Hej!

Det är inte minnet, här måste du kolla först moderkortet, öppna chassit och titta på kondensatorerna, i fall du ser några kondensatorer som har bubblat upp med brun färg på de, då är det fel på moderkort och måste bytas, oftast händer det här felet på tre olika märken av äldre moderkort: Abit, MSI(Microstar) och Epox. Om du inte kan se något mistänksamt då går du vidare och plocka bort ATX nätdelen, prova en nätdel som du vet att den fungerar. Om det inte lösar sig då skriv igen. OBS! Kan du tycka till en ny hemsida som vi håller på att bygga jag och en kompis? https://www.netkunskap.se

Dataklinik

Medlem sedan dec. 2006382 inlägg

Jag har exakt samma problem med en av mina datorer. Har bytt allt förutom hårddiskar, grafikkort och IDE-kontrollerkort. Det sistnämnda ska jag prova att skippa och bara köra på IDE-kontrollern på moderkortet då jag ändå inte har någon nytta av det då tre av mina fyra diskar kraschat.

Liten fråga som kanske låter dum... Kan en hårddisk fysiskt gå sönder vid halvtaskig strömförsörjning? Dvs, att nätaggregatet med nöd och näppe orkar driva datorn.

Medlem sedan mars 20011 964 inlägg

Kan vara någon kondensator på moderkortet som gått sönder. Ganska vanligt fel. Jag hade detta fel för ett tag sedan. Jag bytte moderkort och felet försvann.

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Skulle mer gissa på en trasig disk o läsfel

Okej, min dator är up and running igen. MED kontrollerkortet. Dessutom har en av de trasiga diskarna hoppat igång igen.

Problemet med den var tidigare att den dök upp i BIOS och Windows, men det gick inte att accessa den och det gick inte att formatera den, men ptja, nu fungerade det.

Jag hatar datorer. Makes no sense... :P

Medlem sedan maj 20033 218 inlägg

mayday skrev:

Skulle mer gissa på en trasig disk o läsfel

Det slår jag ett slag för med, kör en komplett Scandisk och se vad den säger. Se gärna till så den kör den under uppstart så du ser vad som händer.

Jag har ännu inte hunnit kolla mer på min dator, men när jag kollade innan jag startade tråden så såg jag inget konstigt på moderkortet iaf.
Men jag ska försöka få tid att öppna lådan igen snart och kontrollera moderkortet lite noggrannare.

Dom sista svaren, är dom riktade till mig eller Kriko? Eller till båda?

Det kunde lika gärna ha varit en kondensator som var paj. Det ter sig nämligen samma som beskrivs av trådskaparen.

Mitt svar var riktat till dig Pedda. Jag tyckte mig känna igen problemet du har eftersom jag hade samma symptom på min dator för en tid sedan. Det var då en kondensator som hade gått. Det syns inte alltid på moderkortet. Det kan vara en liten spricka någonstans som man inte ser med blotta ögat, och det kan räcka för att den ska starta om.

Om det inte hjälper med att byta hårddisk, då är jag 99,9% säker på att det är ditt moderkort.

Jag vet inte om detta har något med saken att göra, men hur som helst så fortsatta min dator att starta om då och då. Detta har dock upphört nu och burken har rullat på i en vecka ungefär. Jag drog på lite mer ström till processorn och sedan dess har det fungerat klockrent. Ökade med typ 0.1-0.2 V.

Kanske något att testa, Pedda?

Kriko skrev:

Jag vet inte om detta har något med saken att göra, men hur som helst så fortsatta min dator att starta om då och då. Detta har dock upphört nu och burken har rullat på i en vecka ungefär. Jag drog på lite mer ström till processorn och sedan dess har det fungerat klockrent. Ökade med typ 0.1-0.2 V.

Kanske något att testa, Pedda?

Fast det där borde bara gälla ifall man har överklockat datorn. Har man gjort det är det givetvis väldigt viktigt att komponenterna får tillräckligt med ström, och att man också följer upp med god kylning. Om datorn inte är överklockad så lär det inte vara aktuellt för Pedda att göra någon spänningsökning.

Jag vet inte om hans dator är överklockad, han skriver inget om det.

Jag har haft fullt upp så jag har inte hunnit kolla något mer på datorn ännu.
Men sen jag startade den här tråden så har den funkat felfritt. Så kanske det bara var någon kontakt som satt dåligt som blev ordentligt dittryckt när jag hade den öppnad för att kolla fläktar, moderkort mm.

273 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
139 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
140 ms — ändringar (db)