webForumDet fria alternativet

Problem med USB-hubb

Datorhårdvara

6 svar · 648 visningar · startad av AndreasC

Medlem sedan mars 20011 964 inlägg
Frågan#1

Köpte en USB-hub på Clas Ohlson. Billig och med två portar.

Jag har den på baksidan av datorn i en av moderkortets portar.

Från moderkortet går en kabel till två USB portar på sidan av chassiet (Inbyggda i chassiet).

Problemet är att när jag har något inkopplat i den nyinköpta hubben, och sedan stoppar i något i någon av portarna på moderkortet direkt utan att gå genom någon hubb, så tappar jag det som sitter inkopplat i hubben.

Exempelvis, jag har musen inkopplad i hubben. Jag sätter sedan i ett USB-minne i en av moderkortets portar, och då dör musen. Jag får då koppla ur hubben och sedan koppla in den igen. Detta händer varje gång.

Någon som har någon erfarenhet och vet vad det kan bero på? Nätagget ger över 500 W så det ska inte vara några problem med det tycker jag inte. Finns det skräphubbar som gör att detta händer eller är det hubb som hubb?

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Jag antar att du har kollat att samma sak inte händer om musen sitter direkt i USB-porten på baksidan?

Detta händer bara med hubben.

Om jag har tangentbordet i hubben så händer samma sak med det.

Någon som har tips på en bra hubb som fungerar? Dessa jag har verkar vara totalt värdelösa. Jag har testta dem på min nya dator och de fungerar icke som de ska. Tangentbord och mus vägrar att fungera i Vista när de är anslutna till hubben, trots att dioderna på hubben lyser grönt.

Kopplar jag direkt till moderkortet så fungerar det.

Jag behöver tips på en hubb som ni vet fungerar. Den ska helst vara utan extern strömkälla.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

AndreasC skrev:

Jag behöver tips på en hubb som ni vet fungerar. Den ska helst vara utan extern strömkälla.

Där har du troligen din felkälla, det finns inte tillräckligt med ström på USB porten för att driva alla dina enheter samtidigt. köp en med extern ström så kommer det mest troligen att fungera.

Ok då vet jag tack. Hittade dock en bracket med två portar som jag pluggat in i en ledig kontakt på moderkortet. Så nu har jag iallafall 2 ytterligare portar uttöver de andra.

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)