webForumDet fria alternativet

DVI ger ingen signal - RGB fungerar

Datorhårdvara

6 svar · 1 516 visningar · startad av m_soderlund

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg
Frågan#1

Jag kör dubbla gfx-kort och varsitt kort har två st DVI-utgångar. Jag har två tft-skärmar och en tv som är kopplade till tre utgångar på gfx-korten.

En tft-skärm som är inkopplad via DVI får bild, medan den andra tft-skärmen inte får bild när den är inkopplad via DVI. Däremot om jag kör med en DVI->VGA-omkopplare och VGA-kabel så fungerar den andra skärmen.

Jag har testat att ha båda tft-skärmarna på varsitt gfx-kort och på samma gfx-kort, med samma negativa resultat: att ena skärmen inte får nån signal. Jag har avinstallerat alla drivrutiner (nvidia) och ominstallerat igen.

Vad kan jag göra för att få den andra av mina tft-skärmar att få signal via DVI?

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Dum fråga kanske, men har du prövat att trycka på skärmens "source"-knapp (eller motsvarande) när den är ikopplad i DVI?

Och sen menar du väl VGA och inte RGB? :)

Min ena tft-skärm har ingen source-knapp. Den har bara en on/off-knapp och styrs mha programvara annars. VGA it is!

Kan det vara så att den på nåt sätt är inställd på VGA sedan den andra datorn den varit inkopplad till och kommer ihåg det när jag sen kopplar in den?

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Fungerar båda skärmarna var för sig inkopplade på DVI?

Datorutrustning brukar inte ofunka för mig - men just DVI-ingångar i skärmar pajar ofta. På jobbet gick DVI-anslutningen på fyra HP-skärmar, och även min Samsung-skärm här hemma lider av en trasig ingång.

@nders skrev:

Fungerar båda skärmarna var för sig inkopplade på DVI?

Nej! Den ena skärmen klarar inte av DVI öht. Testat på båda gfx-korten.

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Då är min gissning att DVI-anslutningen i skärmen är pajko. :(

Har du möjlighet att testa med ytterligare en dator så borde du ju iaf kunna klargöra att så är fallet.

Har du någon garanti kvar på skärmen?

@nders skrev:

Då är min gissning att DVI-anslutningen i skärmen är pajko. :(

Har du möjlighet att testa med ytterligare en dator så borde du ju iaf kunna klargöra att så är fallet.

Har du någon garanti kvar på skärmen?

DVI-anslutningen fungerade fram till i julas åtminstone, sedan dess har skärmen kört på VGA. Skärmen i DVI-läge fungerar ej med två olika datorer.

Får kolla om jag har nån garanti kvar, såvida ingen annan har en till idé eller två?

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)