webForumDet fria alternativet

Vilken trådlös router?

Datorhårdvara

5 svar · 775 visningar · startad av xtreme

Medlem sedan juli 20002 056 inlägg
Frågan#1

Ska köpa en trådlös router. Vad rekommenderar ni?

En av dom bärbara datorerna (Windows XP) är äldre och har inte något trådlöst nätverkskort. Man får väl köpa någon USB-sticka till denna, vilken? Den stationära (Windows XP och Ubuntu) har heller inget trådlöst nätverkskort, vad är bra till denna? Sen har jag en macbook med trådlöst nätverkskort.

Är comhem 24 Mbit/s och ytan är 80 kvm. Funderar även på att flytta filer och streama filmer och musik lokalt genom nätverket utan att det hackar. Kanske finns något bra paket?

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Zyxel har ett paket med deras NGW334 packat med USB-stickor (G-202) för trådlös anslutning. Finns för runt sexundra spänn. Jag kör föregångaren, P-320W och det fungerar utmärkt för mina ändamål hemma, då jag streamar både film och musik över nätverket. Jag har full sula mellan router och laptop trådlöst i hela lyan på ~54m². Har svårt att tänka mig att dina 80m² skulle vara något större bekymmer.

Medlem sedan juli 20002 056 inlägg

Annars har jag hört att Linksys ska göra bra grejer. Fått tips om Linksys WRT54GL.

Medlem sedan dec. 20025 483 inlägg

xtreme skrev:

Annars har jag hört att Linksys ska göra bra grejer. Fått tips om Linksys WRT54GL.

En sådan har jag sedan drygt 1,5 år och är jättenöjd. Har inte haft några som helst problem.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Köp en Linux-baserad router. WRT54GL är en sådan. Har haft en sådan som jag var nöjd med.

Har nu en Asus WL-500G Premium (v1) som jag är ännu nöjdare med. Den har lite bättre prestanda och dessutom två USB-portar.

Medlem sedan feb. 20041 311 inlägg

Är inne på att köpa en ny router och funderar på denna, men är det sant att den inte klarar högre hastigheter på kabeln!? Hörde rykten om att den är inget att ha om man, som jag, har 100/100 Mbit-uppkoppling och dragit kabel (CAT6) till den stationära burken...

/Edit
Hmmm, blev sugen på denna ASUS WL-500W
Startar en egen tråd om den...

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)