webForumDet fria alternativet

Är MacBookPro den ultimata!

Datorhårdvara

52 svar · 2 530 visningar · startad av Lasp

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg
Frågan#1

portabla maskinen?
Kan man få samma effekt med en annan typ PC bärbar?
Man kan väl lägga in ett MacOS på en Intelmaskin också!
Vad missar man då? :q

Jag vill gärna ha en maskin som kan alla tre stora operativen,
Leopard, XP, kanske Vista och så fedora. : :e

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

De säger ju att MacBook Pro är den snabbaste maskinen att köra Windows Vista på, så varför inte. :) Jag hade lätt köpt en Pro ifall budgeten tillät!

Det är ju intelproppar i alla macar nu för tiden. :)

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

"Mac" är ett begrepp som kommer försvinna, eftersom inget faktiskt är Mac längre. Med Intelprocessorer och UNIX-operativ; vart tog Mac vägen?

Eller?

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Lasp skrev:

Kan man få samma effekt med en annan typ PC bärbar?

Vilken effekt är det du tänker på?

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

OveRRidE skrev:

"Mac" är ett begrepp som kommer försvinna, eftersom inget faktiskt är Mac längre. Med Intelprocessorer och UNIX-operativ; vart tog Mac vägen?

Eller?

Att det sitter ett UNIX-OS i macarna nuförtiden ser jag inte fel med. Det är ändå ett unikt OS. Däremot sen Intel-Macarna kom är det ju iaf en del som installerar något som inte är Mac OS på sina burkar...

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

OveRRidE skrev:

Eller?

Även om OS:et har BSD i botten och all hårdvara mer eller mindre är samma som på PC-sidan så tror jag att vi kommer fortsätta se Mac-datorer långt fram i tiden. Att slänga ut gamla MacOS och byta arkitektur är i mina ögon beslut som kraftigt bidragit till Macens ökade popularitet.

Att köra OS X på en vanlig PC kräver en del bestyr för att boota, samt att drivrutinsutbudet är begränsat.

Dvs. det går, men långt ifrån lika smärtfritt som på en riktig Mac.

Medlem sedan mars 20041 505 inlägg

OveRRidE skrev:

Eller?

Mac är väl helt enkelt ett varumärke som ex. Vaio mfl.?

Min fundering kommer sig av att jag vill ha en bra maskin. Snabb, tyst och säker.
Vikten är inte det viktigaste. Idag har jag en HP Pavilion och en lite Fuji Lifebook.
Tänkte kombinera dessa i en.
Och eftersom en MacBookPro startar på sjuttontusen så får jag ju minst två vanliga bärbara för den summan.
Jag vill ha ett linux och ett eller två windows på den.
Mina kunder har fortfarande inte gått ifrån XP och jag vill gärna slå ett slag för Linux.
Därav frågan.
Egentligen har jag inget behov av Mac, men förstår att det är mycket maskin trots priset.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

linux + vmware ?

nitro2k01 skrev:

Att det sitter ett UNIX-OS i macarna nuförtiden ser jag inte fel med. Det är ändå ett unikt OS. Däremot sen Intel-Macarna kom är det ju iaf en del som installerar något som inte är Mac OS på sina burkar...

Inte jag heller, det var inte det jag sa. Snarare tvärtom.

Troxy skrev:

Mac är väl helt enkelt ett varumärke som ex. Vaio mfl.?

Vaio är ett produktnamn från Sony, inte ett varumärke i den bemärkelsen som Mac.

muskot skrev:

Även om OS:et har BSD i botten och all hårdvara mer eller mindre är samma som på PC-sidan så tror jag att vi kommer fortsätta se Mac-datorer långt fram i tiden. Att slänga ut gamla MacOS och byta arkitektur är i mina ögon beslut som kraftigt bidragit till Macens ökade popularitet.

Mac-datorer finns inte längre, de är numera intelbaserade unixdatorer. Mac har blivit synonymt med en dist med en aning specifika funktioner. Vad skiljer ett MacOS (valfritt) från ett annat unixoperativ idag?

Jag tycker Apple har gjort ett hästjobb med sitt arbete att gå från en nishad skitdator till ett riktigt fint operativ, men polariseringen minskar alltmer. Därför undrar jag, vad är en Mac numera egentligen? Unikiteten har försvunnit, och originaliteten kommer försvinna med den. Tyvärr. Det är min tro.

Så första generationens Mac Mini (med PowerPC-processor) är alltså mer "Mac" än de nyare modellerna med Intel-processor?

Processorarkitekturen och det underliggande tekniken i operativsystemet är ju sånt som vanliga användare bryr sig ganska lite om, så länge det fungerar bra. Därför har jag svårt att se att just dessa två punkter skulle vara avgörande för att Mac inte längre skulle finnas.

Det är ju lättare för Apple att sälja Mac nu när hårdvaran ändå är så pass lik. Det blir både billigare och enklare för kunderna. Förr kunde man inte koppla in "vanliga" skrivare, bildskärmar eller möss hursomhelst om du hade Mac och inte heller läsa filer helt enkelt.

muskot skrev:

Så första generationens Mac Mini (med PowerPC-processor) är alltså mer "Mac" än de nyare modellerna med Intel-processor?

Ja.

muskot skrev:

Det är ju lättare för Apple att sälja Mac nu när hårdvaran ändå är så pass lik. Det blir både billigare och enklare för kunderna. Förr kunde man inte koppla in "vanliga" skrivare, bildskärmar eller möss hursomhelst om du hade Mac och inte heller läsa filer helt enkelt.

Ja, missade du nåt? :q Som jag sa; unikiteten försvinner. Vilket både är bra och dåligt, enligt mig.

Jag kanske uttryckte mig lite slarvigt. Jag skrev MacBookPro för så heter den.
OS menar jag Leopard eller liknande för Intel´s processorer.
Och min fråga var om det finns vettigare portabla maskiner som normalt används för Vista som kan användas för att lägga in OS typX kanske det skall heta! Eller något Linux typ fedora!

Lasp skrev:

Jag kanske uttryckte mig lite slarvigt. Jag skrev MacBookPro för så heter den.
OS menar jag Leopard eller liknande för Intel´s processorer.
Och min fråga var om det finns vettigare portabla maskiner som normalt används för Vista som kan användas för att lägga in OS typX kanske det skall heta! Eller något Linux typ fedora!

Ditt förtydligande var inte direkt bättre, fattar inte riktigt vad du är ute efter?

Som jag skrev är Apple-maskinerna de - så vitt jag vet - enda datorer som helt bekymmersfritt kan köra OS X. Det krävs alltså mer än en Intel- eller x86-processor för att det ska fungera smärtfritt.

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Det svår är inte att hitta bärbara som man kan använda Linux/Vista på, det svåra är väl att hitta en som också stödjer OS X, om man skall tala om drivrutiner och så.

Här är väl ändå kanske en Macbook Pro något.. eller? :)

Medlem sedan feb. 2004489 inlägg

Vill du köra OS X, Linux och Windows så verkar det som att MacBook sitter rätt. Har försökt mig på att köra OSX på andra burkar och det har inte fungerat så smidigt som jag önskat.

Har däremot VMWare Fusion installerat på min iMac och där körs både Linux och diverse Windowsversioner utan krångel. 3D är fortfarande lite begränsat, men i och med version 2.0 av Fusion som strax går ur beta så verkar det också fungera hjälpligt.

Kort sagt: Vill man köra allt får man köra mac (Alltså en intelbaserad UNIX-burk :p ).

Medlem sedan maj 20012 237 inlägg

För mig är "Mac" en dator som är designad och skapad av Apple och som kör ett operativsystem utvecklat av Apple! :)

Sen att hårdvaran egentligen kommer från x antal olika leverantörer är en annan sak.

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

Macbook Pro är kort sagt den bästa datorn jag någonsin haft. Du lär inte bli missnöjd.

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

caze skrev:

Macbook Pro är kort sagt den bästa datorn jag någonsin haft. Du lär inte bli missnöjd.

Agree.

Jamen då beställer jag en då ;-)

291 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
147 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
142 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
146 ms — ändringar (db)