igårkväll när jag satt med min Macbook 13" i knät började hårddisken låta lite knastrigt och datorn frös helt. Blev panikslagen och stängde av och försökte få igång den men det är bara den vanliga ljusblå bakgrunden och efter ca. 30 sekunder kommer det upp en mapp med ett frågetecken i på skärmen. Antar att detta betyder att den inte hittar någon hårddisk eller att hårddisken är paj.
Vad göra? Det är ju en SATA-disk och jag har bara en etui för ATA-diskar så jag kan inte ta ut den och koppla in den i ett USB-intag och kolla om jag kan spara något. Låter ju onekligt ändå rätt långsökt eftersom den låter som den gör.
Tänkte ta en sväng förbi Kullander & Kullander imorgon i Malmö och se om de kan hjälpa mig.
Jag har fortfarande garanti, men eftersom jag är en klantig jävel som inte tagit backup sen i vintras vore det skönt om det gick att spara något över huvud taget.
Vad tror ni? Är det helt kört? :l
En annan fråga, om man har garanti på den, är det möjligt att man kan betala en extrapeng för att uppgradera hårddisken till en större? Varit i startgropen att köpa en 250 gb ganska länge nu, men känns lite onödigt nu om de ändå ska byta ut den.
Välkommen till klubben. Min hårddisk i MacBooken gick också sönder vilket resulterade i att datorn betedde sig mycket skumt fram tills det att den inte längre hade någon lust att fullfölja inladdandet av operativsystemet. Det var dock inte originaldisken utan en Samsung 250 GB som jag köpt i efterhand. Men att det det skulle vara mer vanligt att hårddiskar kraschar bara för att de sitter i en MacBook tror jag inte på.
Själv hade jag ett externt kabinett som jag kopplade in disken på och kunde rädda allt som var någorlunda viktigt (dock hade jag en ganska nytagen backup på hela hårddisken, så det var inte så mycket som behövde räddas). Ett SATA-kabinett kostar väl inte mer än typ 150-200 kr så köp ett sånt. Det är bra att ha. :)
Troligtvis får du tillbaka en likadan disk, men det beror väl på återförsäljaren. Vet inte vad du har för disk, men om det t ex. är en 60 GB-disk har den knappast något inbytesvärde med tanke på att en ny 250 GB-disk kostar under 700 kr.
Yes, ledsen att jag inte svarat i tråden förän nu. Jag testade att sätta in den i en SATA-kabinett men datorn ville inte läsa den ändå. :l
Jag lämnade in min dator i måndags för byte av disk. Förhoppningsvis är den klar imorgon (de sa att den skulle vara klar igår).
Livet går vidare, även om det är jäkligt bittert med allting som låg på den.
Tack ska ni ha för svaren!
256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25