webForumDet fria alternativet

Frysning av dator

Datorhårdvara

1 svar · 476 visningar · startad av HammerBoy

Medlem sedan feb. 2006144 inlägg
Frågan#1

För ett tag sedan märkte jag att skärmen ibland blev helt svart under ca 1 sek. Det kunde hända kanske 1-2 ggr per kväll och jag tänkte inte så mycket på det förräns skärmen förblev svart en gång. Jag prövade att byta skärm utan resultat. Jag bytte då grafikkort (ett sämre på 128Mb) och då fick jag bild igen. Däremot har ett annat fenomen uppstått och det är att datorn helt sonika fryser efter ett tags användande (med bild). Startar man om så fryser burken innan man kommer in i OS:et. Väntar man en kvart eller så så kommer man in till OS:et men datorn fryser igen rätt snabbt.

Kan detta problem ha uppstått då jag varit tvungen att hårdboota datorn flera ggr pga grafikkortsproblemet? Det låter som värmeproblem men trots öppnad låda och stor extern fläkt rätt in så fryser sig datorn ändå. Kan det ha något att göra med att det äldre grafikkortet som sitter i nu inte klarar den optimala upplösning för skärmen? Vad finns det i överhuvudtaget för möjliga förklaringar till fenomenet?

Medlem sedan feb. 2006144 inlägg

Det var en hel hög med udda och märkliga problem men allt berodde på att det grafikkort jag bytte till inte heller fungerade bra. Nu tryckte jag in ett tredje kort och nu fungerar allt som det igen (förutom att alla bomärken till FF försvunnit märkligt nog).

Case closed

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)