webForumDet fria alternativet

Bygga själv eller köpa märkesdator?

Datorhårdvara

5 svar · 995 visningar · startad av erciz

Medlem sedan maj 20011 826 inlägg
Frågan#1

Vad är för och nackdelarna med att köpa en märkesdator jämfört med att bygga själv?

Jag har alltid byggt min egen dator, ibland till kompisar och även ett par till en släktings företag. Jag tänkte reda ut för och nackdelarna.

Bygga själv
+ Får vilka delar man vill
+ Kan bygga ut och modifiera hur man vill
- Kan bli dyrare då märkesföretagen får mängdrabatter och har erbjudanden.
- Ingen support
- Ingen garanti på datorn som helhet, men del för del.
- Måste hålla på att leta drivrutiner mm och få delarna att samarbeta.

Märkesdatar (t.ex. Dell, HP eller Sony)
+ Något lägre pris (per prestanda)
+ Support (eller?)
+ Garanti på datorn som helhet
+ Kan köpa till serviceavtal på olika nivåer, t.ex utbyte på plats inom några timmar
- Får inte riktigt de delar man vill
- Begränsad utbyggnad

Hur är det egenligen med märkesdatorer vid uppgradering. Får jag öppna datorn och sätta in en extra hårddisk eller mer minne? Eller förlorar jag garantin då? (förmodligen)

Hur är det med serviceavtal och support. Jag antar att man kan välja upp till 5 år eller liknande, men sen då? antar att de slutar stödja datorn då och man får uppgradera den själv osv efter det.

När jag bygger egna datorer och en hårddisk pajjar, så öppnar jag bara den och sätter i en ny, sen är den igång. Har man en märkesdator, blir man inte utan dator en tid då? plus att utbytet kostar mer än bara kostnaden för en hårddisk?

Vad finns det mer för för- och nackdelar? Vad är era erfarenheter?

Medlem sedan juli 2003555 inlägg

Jag skulle säga att en hemmabyggd dator är billigare än en märkesdator, men, men

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

En fördel som märkesdatorera har är ju att man får operativsystem till. Normalt har HP 1 år hämtservice på sina stationära datorer, ifall man inte köper till serviceavtal. Då får man gå till sin återförsäljare och lämna in dator så sköter de den biten. Så då blir det som du säger, man blir utan dator ett tag.

Jag tror det är okej att stoppa i minnen i datorn utan att garantin ryker. Är dock inte helt hundra. Men för att garantin ska gälla så måste det nog vara originalminnen som HP (eller annat märke) rekommenderat.

Medlem sedan jan. 20022 440 inlägg

Det beror på vad du ska använda den till. Ska du ha den som multimediamonster så rekommenderar jag att du bygger den själv. Ska du ha den till arbete så är det nog bra med ett serviceavtal men kom ihåg att de alltid kommer försöka slingra sig.

Jag bygger och säljer datorer till nära och kära och har peppar peppar ta i trä (knackar mig själv på huvudet) inte behövt ge någon direkt support på det jag har satt ihop.

När det gäller märkesdatorer typ hp och dell så är inte de riktigt så noggranna med sina datorbyggen. Gör du en ordentlig förundersökning så ska du inte behöva ha något strul om du bygger själv. Dell och HP har väldigt mycket besvär med sina desktop serier iaf. Särskillt HP som jag haft väldigt mycket att göra med tidigare. En sak att tänka på är att de datorerna som HP hade mycket strul med på mitt förra jobb är deras massproduktioner av low-end datorer.
.
Dvs datorer som inriktar sig på den stora massan. Ska du ha lite mer kräm i datorn så blir nog kvalitén på komponenterna bättre.

I höstas satte jag ihop en riktig monstermaskin som jag sålde. dual opteron quad, 2x NVIDIA Geforce 8600 GT (SLI) med 8GB 800Mhz DDR2. Jag gav om inte jag minns fel 16000 för alla komponenterna jag var tvungen att köpa (hade en del sedan tidigare).

Den datorn vet jag inget som slår :) Annars har jag personligen blivit frälst i Laptop och kommer när garantin går ut på min Acer köpa Mac och då jobbar jag som .NET utvecklare..... hoppas parallels funkar som det ska bara... brrr

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Enda gången jag öppnat locket på en märkesdator med garanti var när jag stoppade i mer minne och en hårddisk till i en Dell - något som var helt okej enligt supporten.

Men så är det säkert tio år sen också. ;)

Medlem sedan juli 2003555 inlägg

Grejja med märkesdatorer är det inga problem med, har jag gjort massvis av.

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)