webForumDet fria alternativet

Datorbutiken och retunerad vara

Datorhårdvara

1 svar · 532 visningar · startad av Qimen

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg
Frågan#1

Hej,

Fick förra veckan ett moderkort levererat från Datorbutiken efter en månads väntetid. När monterat ihop det hela visade det sig att jag inte fick någon bild, med andra ord kortet var dåligt. Jag retunerade varan och idag uppdateras varan till "mottagen" från "ej mottagen" trots att de tog imot den tisdags förra veckan.

Kort stund därefter står det att den ska skickas tillbaka till mig och att det kostar mig ca 500kr med frakt och allt (ett nytt moderkortet av denna typ kostar 800). Sen stod det inte mycket mer.

Jag ringer till deras support och efter en halvtimmes kötid kommer jag äntligen fram och då talar supportkillen om att de hittat ett fel på moderkortet. Nämligen att två stift på sockeln var brutna.

Sockeln är av typen s775 från intel, dvs där stiften sitter på moderkoret. Jag monterar ett par av dessa varje vecka och gör det efter konstens alla regler. Detta är ju ett fel som _kan_ ha inträffat vid montage men det kan ju vara så att det var så redan innan jag började monterade cpun. Det kan ju även varit så att just dessa två stift var försvagade och därför inte klarade trycket från cpun. Inga andra stift var skadade?

Så hur går man vidare härifrån. Till att börja med ville Datorbutiken bara skicka tillbaka moderkortet utan att kontakta mig, utan att laga det, utan att byta ut det. Och dessutom ta betalt för det, att konstatera att det är sönder. Hej, det visste jag ju inte, att det var sönder. :OO

Min fråga nu är vem som borde "betala" kalaset. Om jag påstår att det är ett fabriksfel (vilket jag tror det är) och de påstår att det är monteringsfel. Vad står vi då?

Om produkten jag beställt är så skör att det kan gå sönder vid montering, vems fel är det då?

Hittils har jag tyckt att Datorbutiken varit bra men så som allt varit med denna affären så blir det nog inte fler beställningar från mig. :l

Medlem sedan mars 200812 inlägg

Konsumentköpslagen täcker fabrikationsfel. Den gäller i tre år för nya produkter, men när det gäller konsumentköpslagen så är det du som ska påvisa att det är fabrikationsfel.

Däremot så har du garanti hos Datorbutiken, vanligtvis så är detta på ett år. Då är det ovannämnda butik som ska påvisa att det är handhavande fel.

Detta avgörs i en nämnd som kallas ARN (Allmänna reklamations nämnden). Gå in på deras webbadress, så finner du mer information. Det är opartiska, och dömer om hur de tycker vad som ska gälla. Där kan man lösa en tvist.

Finns säkert de som är mer kunniga än mig i denna fråga, och det kan hända att jag har fel, men det är vad jag har fått lära mig i alla fall.

Sedan finns alltid konsumentombudsmannen i hemkommunen du kan vända dig till för att få råd.

Lycka till!

Tillägg: Men för att ARN ska ta upp ärendet så måste varan ha ett pris på över 1000 kr (tror det är detta belopp).

Prövningen är kostnadsfri hos ARN.

246 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
115 ms — ändringar (db)