Det är inte så att dator 1 bara har en CD-läsare? Har du testat om den kan läsa några andra DVD-skivor?
Enklast är väl annars att "låna" DVD-läsaren från dator 2.
5 svar · 2 504 visningar · startad av wally_91
Hej alla!
Jag fick för några dagar sedan en dator av en kompis som han inte behövde. Jag tänkte göra en hemma server med windows server 2k3.
Jag har bränt iso-filen på min mac med toast. F.ö. har jag laddat ner iso-filen lagligt via skolan. Inget pirateri här! ( :p)
Om jag stoppar in dvd-rw skivan i dator1, hans dator, händer ingenting. I den här datorn ändras inte CD-enhet till "NRMEFPP_EN" som den gör mac och dator2, min pappas dator.
Om jag stoppar in dvd-rw skivan i dator2 kommer "Installera windows 2k3" upp.
Vad ska jag göra och skulle man kunna använda dator2s cd-läsare till dator1?
MVH wally_91
Edit:
Dator1 och dator2 kör windows xp pro sp2.
Det är inte så att dator 1 bara har en CD-läsare? Har du testat om den kan läsa några andra DVD-skivor?
muskot skrev:
Jo, det kan vara så att det endast är en cd-läsare. Det står på den CDRW, men jag antog att den klarade dvd.
Hur skulle man "låna" dator2s dvd-läsare? Går det att göra virtuellt (med mjukvara)?
Står det endast CD-RW innebär det att det är en CD-brännare. Och de kan inte läsa DVD-skivor.
Tänkte snarare på ett rent fysiskt "lån". Tar ju inte många minuter att flytta över kablarna. :)
muskot skrev:
Står det endast CD-RW innebär det att det är en CD-brännare. Och de kan inte läsa DVD-skivor.
Tänkte snarare på ett rent fysiskt "lån". Tar ju inte många minuter att flytta över kablarna. :)
Aldrig gjort det så jag vet inte direkt hur jag skulle göra... :q
Ska prova imorgon när jag är hos mamma. Där har jag en dator med en dvd-brännare/läsare och en andra läsare. Den andra läsaren kan jag nog försöka koppla ur.
Min pappa kan dessutom ingenting (då menar jag ingenting) om datorer förutom ett program landstinget tvingar honom använda och internet explorer. Han blir livrädd om jag skulle börja mecka med hans dator :e
Återkommer imorgon med andra ord!
Tack för tipset! (låter tråden fortfarande vara ej löst)