webForumDet fria alternativet

Laddar Mac ur batteriet automagiskt?

Datorhårdvara

9 svar · 786 visningar · startad av silfver

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg
Frågan#1

Ibland när jag sitter vid min MacBook så ser jag i statusraden att batteriet håller på att laddas och att det är t.ex. 21 minuter kvar. Laddlampan lyser även orange.

Nätsladden sitter alltid i. Men har Apple gjort nån finurlig lösning som gör att batteriet laddar ur sig emellanåt, eller vad handlar det om? Bugg?

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Har du sett till att sladen inte glappar när du tittar bort?

Medlem sedan jan. 20061 807 inlägg

silfver skrev:

Nätsladden sitter alltid i. Men har Apple gjort nån finurlig lösning som gör att batteriet laddar ur sig emellanåt, eller vad handlar det om? Bugg?

Det låter lite knepigt. Nu har jag iofs ingen erfarenhet av Mac men på alla bärbara jag haft övergår ladningen till underhållsladdning när batteriet är full laddat. Kan det vara glapp i i någon kabel någonstans?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Min har aldrig gjort så, lampan blir bara orange om sladden varit urdragen ett tag. I normala fall underhållsladdas batteriet och ligger på typ 95-100%.

nitro2k01 skrev:

Har du sett till att sladen inte glappar när du tittar bort?

Hehe, ja. Det är knepigt, men så fort jag vänder ryggen till så hoppar sladden ur! :birp

Tack för era svar. Jag får undersöka närmare.

silfver skrev:

Hehe, ja. Det är knepigt, men så fort jag vänder ryggen till så hoppar sladden ur! :birp

Nja, jag uttryckte mig humoristiskt men menade allvar.
Alltså: Det kan ev vara så att det är glapp i sladden (Internt) och att du har råkat röra sladden så att den hamnar i rätt lägga utan att märka det. Sen när du kollar märker du att batteriet håller på att laddas upp, men eftersom du inte medvetet har tänkt på att sladden har glappat så tycker du att det är konstigt.
Ett fullt möjligt scenario. Dock så var jag ju inte där bredvid din dator, så jag vet inte.

Ska kolla upp det när jag kommer hem. Men det känns rätt omöjligt att få MagSafe-kontakten att glappa.

För att förtydliga mer: Jag menade interna glapp i själva sladden. Alltså kabelbrott. Vänder du kabeln hit så leder den, vänder du den åt andra håller glappar den.
(Extra vanligt nära ändarna av sladden)

nitro2k01 skrev:

För att förtydliga mer: Jag menade interna glapp i själva sladden. Alltså kabelbrott. Vänder du kabeln hit så leder den, vänder du den åt andra håller glappar den.
(Extra vanligt nära ändarna av sladden)

Ah, så klart. Tack för tipset. :)

Nätsladden ser felfri ut. Den sitter dessutom som berget. Det kanske bara är den här underhållningsladdningen ni pratar om som jag sett... Jag får återkomma med en skärmdump när jag ser det igen.

Tack igen.

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)