nu är det så att min dator har ett jävla oljud, och har kommit fram till att speciellt två fläktar är orsaken till detta:
Mest är det fläkten på mitt graffikkort Nvidia GeForce 6600 GT 128MB, men också den som sitter på mitt AMD Via K8T800 moderkort (enligt datorbutikens lappar är det en "socket754"-fläkt).
Jag brukar göra så att jag med jämna mellanrum tar ut mitt asus 6600gt och skruvar lös fläkten. Därefter droppar jag en droppe symaskinsolja i kullagret som sitter bakom klistermärket. Klistermärket lyfter jag föriktigt på ena sidan och fäster det igen när jag är klar. Se till att inte få olja på märket då det inte fäster igen
Gör även detta på övriga fläktar i datorn.
Brukar minska ljudsurret rejält. Datorn blir som ny. Dock rekommenderar jag viss försiktighet när du gör detta. Har gjort det minst tre ggr på datorn jag har nu och den fungerar kanon.
Angående att det skulle vara enklare att köpa nya är jag tveksam. Dels ska de passa på kortet osv samt att det kostar mer.
Ska du ändå köpa nya grejjer köp ett nytt grafikkort för en 1000:-. Finns ju fläktlösa geforce 8600gt för den pengen. Och för dryga femhundringen får du ett 8500gt. Båda presterar bättre än det du har idag.
Köpa nya fläktar för nångra hundringar rekomenderar jag inte. Om du tycker det verkar svårt att sätta en klick olja på kullagret skall du nog inte försöka dig på att modifiera fläktar för att passa.
ok jag oljade fläktarna (och det var inte svårt), men det hjälpte inte ett dugg.
fästet på grafikkortet verkar vara två plastskruvar (såna man ska skruva för hand, den svarta som syns i övre kanten på bild 2).
den på moderkortet (som då antagligen är en chipsetkylare) kommer loss som antingen bara fläkten (hade just ut den och oljade) eller antagligen som hela det guldfärgade flänsssystemet (orkade inte börja slita i den nu med datorn igång).
skulle ju vara med större fläktar i båda fallen...? eftersom de då inte behöver snurra lika snabbt, liksom. eller vad säger ni?