webForumDet fria alternativet

Bärbart: Fujitsu Siemens Amilo La1703

Datorhårdvara

20 svar · 3 663 visningar · startad av Dryden

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg
Frågan#1

Lite spontant sådär bara, gamla laptoptrotjänaren håller på att kajka ihop helt och hållet nu (man kan steka ägg på den, varm som en stekpanna) så då blickar man mot nya släpbara saker.

Fujitsu Siemens Amilo La1703 låg nära till hands vad gäller specifikationer och pris. WLAN är ju ett måste och 2Gb minne är ju inte fel. 160Gb hårddisk känns ju helt okej, 1280x800 på 15,4"-skärmen fungerar ju men vad gäller processorn har jag inte särskilt bra koll. 2,0GHz Single Core AMD Sempron Mobile 3600+. Något att hänga i den berömda julgranen? Fler saker att tänka på?

Det blir nog troligt inte ett köp just nu, men för sex papp hos Netonnet eller Expoert - är det något att ha?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Single Core känns ju rätt mossigt i dagsläget, IMHO. Sen kan jag inte påstå att jag har något direkt förtroende för FS när det gäller att bygga laptops som håller.

http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/55521?opendocument&markID=10-12-20
Synd bara att det är HP, och inte Acer som Onoff skriver. :OO

Efter att ha läst lite trådar här så verkar det vara Dual Core som är the shit, plus två gig ram på den här rackaren.

Sedan hittades den här också:
http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/52506?opendocument&markID=10-12-20
Acer har vad jag hört fått bra kritik lite här och var. Två gig minne även här.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Dryden! Kan du skriva vad du menar med "the skit" Bra eller dåligt?
För en som har varit skitigt i Storsjön kan det betyda olika!

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

The shit = bra

The shit - bra. ;)

Inga synpunkter på den sistnämnda Acer-burken? Datorn är alltså främst tänkt för basicsaker som surf, Photoshoppande och textbehandling.

Medlem sedan maj 20031 682 inlägg

Jag tycker inte du ska satsa på en Sempron.
Satsa på en Intel Core (2) Duo eller AMD Athlon 64 X2.

Men det beror ju helt klart på vad du ska ha datorn till.

Medlem sedan jan. 20022 440 inlägg

https://www.zepto.se

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Köp HP, Dryden. Ingen jävla Acer eller Fujitsu-crap! Du ligger precis på gränsen för vad du får en bra dator med din budget. Du behöver 2GB ram och C2C och då får du gå upp nån tusenlapp till för en grym HP. Jag hade helt klart sparat lite till. :)

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Amilo La1703 har ca 30min batteritid ...
Wlan måste aktivers vid varje start med FN+F2 grymt iriterande

käns otroligt slö o att köra vista på den som den levereras med är bara o glömma

Mammsen har en sådan den funkar för henne då hon endast använder den stationärt o surfar o använder exel

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Jag skulle akta mig för Fujitsu, eftersom jag på jobbet ser alla som kommer in pga service och liknande. Skulle något ändå bli fel, och du inte känner för att vänta ett par månader på din dator, ja då skulle jag även hålla mig så långt ifrån Acer som möjligt.

Är det en Windowsburk du vill ha, så skulle jag själv satsa på HP. Helst skulle jag nog välja att installera Windows på en Mac. ;)

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Kim skrev:

Jag skulle akta mig för Fujitsu, eftersom jag på jobbet ser alla som kommer in pga service och liknande. Skulle något ändå bli fel, och du inte känner för att vänta ett par månader på din dator, ja då skulle jag även hålla mig så långt ifrån Acer som möjligt.

Är det en Windowsburk du vill ha, så skulle jag själv satsa på HP. Helst skulle jag nog välja att installera Windows på en Mac. ;)

Acer kan ja då inte säga mycket ont om
Reservdelar ligger hyffsat i pris o servicen vet ja inte vad du pratar om
Jobbade själv på en Certifierad Acer Service partner
De vi inte hadde på lager fick vi hem efter max 3 dagar sen tog de inte lång tid o skruva ... Faktiskt snabbare än HP ... Hp e ju desutom experter på o skicka ut inkopetenta tekniker från andra företag som vägrar lyssna på kunder utan fortsätter o skruva o felsöka i 2dagar fast man konstaterat felet åt dom

mayday skrev:

Acer kan ja då inte säga mycket ont om
...
Jobbade själv på en Certifierad Acer Service partner

No shit...? §e

Jag föredrar att fråga de som äger en FS eller Acer vad de tycker om strulet, det är trots allt de som till syvende og sidst drabbas av problemen. Annars har jag väl ingenting emot Acer, för Lamborghini- och Ferrarimodellerna är grymmarns snygga. :)

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Kim skrev:

No shit...? §e

Jag föredrar att fråga de som äger en FS eller Acer vad de tycker om strulet, det är trots allt de som till syvende og sidst drabbas av problemen. Annars har jag väl ingenting emot Acer, för Lamborghini- och Ferrarimodellerna är grymmarns snygga. :)

Du menar de modellerna som brakar ihop hela tiden? Vi har haft inne säkert tio ferrarimodeller under det halvåret jag jobbat på en datorfirma. Alla med samma problem; nätkontakten lossnar från lödningen. Men visst, du kan ju fråga de som har en, de tycker säkert Acer är super! :OO

Det var väl ungefär det jag menade, de är snygga att titta på. Det har ju inte så mycket med kvaliten att göra däremot. :)

LG då? Den här har ju både WLAN (vilket iofs är standard känns det som), Dual Core 1,5Ghz och två gig ram.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=208775

...och vitt/grått/ljust tangentbord, vilket är att föredra.

Fujitsu och Acer har vi börjat snegla bort från, efter er inrådan men vi bläddrar vidare titt som tätt. Nu snubblade vi över en Dell Inspiron 1525. Det jag funderar mest på i det fallet är om "Intel® Pentium-processor med dubbla kärnor T2330 (1,60 GHz, 1 MB L2-cache, 533 MHz FSB)" är lika med Intel DualCore? Jäkla djungel.

Ja, eftersom det är en Intel-processor med dubbla kärnor kan man ju säga att det är "Intel Dual-Core". Men så finns det ingen processormodell som heter.

Namnet Pentium är numera degraderat till att vara en beteckning för snikprocessorer. Pentium Dual-Core är alltså inte samma sak som Core 2 Duo.

Du ser, djungel. ;)

I just den frågan - känns burken som något att satsa på om man siktar på webbsmurfande, Photoshopande, filmvisning på resor (tämligen sällan) och basic användande? Vikten ligger på ~2,7kg som jag läst.

Dell-länken fungerar inte. :l

Men utifrån det jag vet så verkar den ju inte allt för sexig, ganska tung och en skapligt slö processor.

Själv skulle jag koncentrera mig på tre olika märken när det gäller laptops; Apple, Lenovo och Sony. :)

376 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
224 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
147 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
227 ms — ändringar (db)