webForumDet fria alternativet

7"-skärm: VGA -> Komposit?

Datorhårdvara

16 svar · 2 890 visningar · startad av Gein

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg
Frågan#1

Är lite sugen på att skaffa en 7"-skärm till min server och funderar på hur jag isåfall skulle koppla in den.
Vad behöver jag? Något i stil med VGA -> Komposit eller DVI -> Komposit. Finns sådana adaptrar?

Vad är det egentligen för skillnad på komponent och komposit? Skulle denna fungera: http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=1627 ? Det gör den inte va?

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

kör den via tv:out annars
flesta kort aktiverar porten automatiskt om det är den enda som är inkopplad

Skillnaden mellan komposit o komponent är ju att i komponent skickas färgerna separat i varsin kabel medans komposit skickar allt över 1stift

Fins väll bättre förklaringar men där har du en som funkar :P

Okej, som jag misstänkte (dvs att komponentkabeln inte fungerar). Men om mitt grafikkort inte har någon TV-ut (i praktiken S-video förmodar jag)?

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

En polare skaffade såndär VGA-Komposit-adapter. En liten burk som gör om signalen till videosignal. Den kostade 300 kr ungefär. Fungerar bra. Han har den i bilen.

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Skärmen du tittar på är en tv-skärm. Nu vet jag i och för sig inte om det finns datorskärmar i den storleken och vad de kostar, men i och med att du ska använda den till en dator bör du ju verkligen titta efter en datorskärm.

En datorskärm har vga- (dsub) eller dvi-ingång samt att den har en standardupplösning (640x480, 800x600 och liknande).

tydal skrev:

Skärmen du tittar på är en tv-skärm. Nu vet jag i och för sig inte om det finns datorskärmar i den storleken och vad de kostar, men i och med att du ska använda den till en dator bör du ju verkligen titta efter en datorskärm.

En datorskärm har vga- (dsub) eller dvi-ingång samt att den har en standardupplösning (640x480, 800x600 och liknande).

Jag letade mest efter en liten, billig lösning och då fann jag dom där. Menar du att det inte kommer fungera eller att jag lär stöta på problem?

Danny skrev:

En polare skaffade såndär VGA-Komposit-adapter. En liten burk som gör om signalen till videosignal. Den kostade 300 kr ungefär. Fungerar bra. Han har den i bilen.

Då tar du och pratar med din polare och frågar vad det var för adapter han köpte och vart han fann den ;)

Gein skrev:

Menar du att det inte kommer fungera eller att jag lär stöta på problem?

Dålig bildkvalitet på så vis att det blir suddigt och svårt att läsa normalstor text.

Din dator kommer kanske att skicka ut 640x480, som då görs om till en analog videosignal (tänk VHS) och sedan ska tolkas av den lilla tv:n och ritas upp med 480x234 pixlar.

Medan på en datorskäm så får du det som datorn skickar ut, för man ställer ju in den upplösning som skärmen har.

Jag skulle rekommendera att du testar att ansluta den till en dator först för att se hur det blir, om det är acceptabelt, eftersom den inte är gjord för att användas som datorskärm.

TV-utgångar på en dator är egentligen inte till för att användas som en ersättare för skärmen, utan mer för att kunna titta på film.

tydal skrev:

Jag skulle rekommendera att du testar att ansluta den till en dator först för att se hur det blir, om det är acceptabelt, eftersom den inte är gjord för att användas som datorskärm.

TV-utgångar på en dator är egentligen inte till för att användas som en ersättare för skärmen, utan mer för att kunna titta på film.

Det är ju bara ett terminalfönster som jag ska se. Så jag struntar egentligen i om bilden är "dålig" bara jag kan se vad som står utan större bekymmer.
Tyvärr så är ju 7"-skärmarna med VGA-ingång betydligt dyrare än den jag tittade på. Ser ut som att man får lägga på en knapp tusenlapp ungefär.

Jag är iofs öppen för helt andra lösningar om det finns. Problemet är den att servern står i en skrubb. Jag har ingen vanlig skärm att temporärt koppla in vid behov (har bara en iMac och en Macbook hemma). Det skulle vara om jag drog en lång kabel från förrådet till LCD-TV:n i vardagsrummet och sedan hade ett trådlöst tangentbord tillhands (som räcker tillräckligt långt).

Jag behöver kunna se terminalen ibland när något tjurar så pass att jag inte kan lösa det genom SSH.

Medlem sedan juni 2001845 inlägg

varför inte ta denna istället som har vga? kostar iofs det dubbla...
http://www.dustinhome.se/pd_5010103221.aspx

snajgel skrev:

varför inte ta denna istället som har vga? kostar iofs det dubbla...
http://www.dustinhome.se/pd_5010103221.aspx

Du sa det själv ;)

Medlem sedan juni 2001845 inlägg

okej då, annars blev jag lite sugen på en 7" med pekskärm... Skulle vara cool till en media-dator/server.

Gein skrev:

Då tar du och pratar med din polare och frågar vad det var för adapter han köpte och vart han fann den ;)

jag har för mig det var märket "Delta" och att han köpte den på Kjell och Co. Vet inte säkert. Men jag kan höra på måndag...

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

tror inte att de kommer bli lätt o läsa av texten från en 7" som matas med composit eller svideo .. är ju svårt bara på en tv på 28" Smartast för dig är väll o köpa en 15" tft på blocket eller liknande

Jag insåg senare att jag faktiskt hade en kompositutgång på grafikkortet. Nöjde mig tillfälligt med att koppla in den till LCD-TV:n den vägen och rädslan för att en 7" (via komposit) blir för litet gör att jag nog kommer fortsätta med den här lösningen även i framtiden.

okej, bra, min jobbarpolare är inte här nu, sjuk...

566 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
438 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
151 ms — ändringar (db)