webForumDet fria alternativet

Vilken skärm visar färgerna rätt?

Datorhårdvara

2 svar · 345 visningar · startad av inspiro

Medlem sedan sep. 2005673 inlägg
Frågan#1

Hej! Har en stationär dator hemma med en hederlig crt-skärm och en bärbar på jobbet (nyare ibm, en bra dator). Skärmen på min bärbara och skärmen hemma visar färger helt olika. På min crt är färgerna klara och starka medan de upplevs väldigt bleka på min bärbara... så när jag jobbar med min webb hemma och sen tittar på den på min bärbara så förlorar den allt liv, det ser riktigt grått och tråkigt ut på den, inte alls som på min crt. Men gör jag tvärtom, att jag anpassar färgerna på min bärbara och tittar på min crt så blir färgerna alldeles för skrälliga på den, det ser hemskt ut! Självklart har jag försökt synka färgerna, men jag får inte till det ändå.

Går det att veta vilken skärm som visar färgerna rätt?

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

inspiro skrev:

Går det att veta vilken skärm som visar färgerna rätt?

Kalibrering kallas det. En hårdvarukalibrering är det enda som kommer ge dig "perfekt" resultat.

Du nämner också att du jobbar med webb, glöm inte bort att det är fler skärmar än dina två som ska titta på det då. Bara för att du kalibrerar dina skärmar innebär inte det att resten av världen har det :)

Medlem sedan sep. 2005673 inlägg

Okkido skrev:

Kalibrering kallas det. En hårdvarukalibrering är det enda som kommer ge dig "perfekt" resultat.

Du nämner också att du jobbar med webb, glöm inte bort att det är fler skärmar än dina två som ska titta på det då. Bara för att du kalibrerar dina skärmar innebär inte det att resten av världen har det :)

Yep, det är förstås sant. :) Men mina skärmar är out-of-the-box och de visar ändå så extremt olika bildresultat så jag tänkte att någon av dem borde vara mer rätt än den andra.

Jag har försökt kalibrera efter färgbilder på nätet men trots detta ger de så otroligt olika resultat. Tänkte att någon av mina skärmar borde vara mer rätt än den andra så man vet vilken man ska optimera för? Hur är det med skärmar till bärbara, brukar inte de generellt vara ganska bleka och färglösa (av energiskäl)?

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)