Dock blev jag lite orolig efter att ha läst detta på en av WD-diskarna på kompletts sida: (Western Digital My Book Pro Edition 500GB USB2.0/Firewire 800)
Jag köpte denna modellen härifrån i Februari 2007. Den har fungerat kanonbra i 6 månader, men nu har jag fått problem med den. Så jag gjorde en Google-sökning på hårddisken och ångrade direkt att jag inte gjorde en Google-sökning INNAN jag köpte hårddisken....
Den finns hundratals om inte fler som har samma (och andra problem) med denna som jag har. För vissa fungerar den inte vid första inkopplingen till datorn, andra har en del andra problem med den, men majoriteten har samma problem som jag.
Hårddisken ger ifrån sig ett "klickande" ljud och sedan hittar inte/ känner inte Windows igen enheten längre. Visst - det är "bara" till att koppla bort den från datorn och sedan koppla in den igen, så fungerar den ett tag till. Men det är lite irriterande om du håller på men en backup som tar tid och hårddisken slutar svara mitt i processen. Bara att börja om... om man nu tycker det är någon mening eftersom den lägger av även nästa gång man försöker.
Nej testa hellre ett annat fabrikat. Jag kommer i alla fall ALDRIG mer att köpa en hårddisk från Western Digital !!!
Köp en Lacie Porsche eller vad de heter, istället :)
Jag använder min (dvs kopplar in den, då jag har den gömd annars) en gång i veckan för backup, och den funkar hittils jättebra!
Jofawe: "varför" ska jag välja en Lacie?
Jag har dock läst att Lacie lätt blir väldigt varma, kommer ej ihåg om det var här på wF eller vart det var jag läste det.
Jag har nog tänkt att ha hdd'n inkopplad hela tiden när min laptop är stationerad, vilket den är till 90% av användadet.
... av den anledningen att jag inte råkat ut för problemen som står givna i din första post.
Sen är det ju skit samma vad man väljer ändå, allt går sönder vid regelbundet användande.
Jag valde att köpa en billigare disk fast med större kapacitet (500gb) än de dyrare alternativen med både nätverksstöd å sån skit..
Å en fråga.. om du nu ställt in dig men ändå är tveksam, varför inte kolla andra alternativ då? :P
Å en fråga.. om du nu ställt in dig men ändå är tveksam, varför inte kolla andra alternativ då? :P
Det är ju det jag gör :)
Om 10 personer skriker, "jag har en WD och den frånkopplas med jämna mellanrum", så skulle jag nog inte beställt en sådan.
Lacie har jag hört lätt blir varma så om det är sant så passar dom nog inte mig eftersom jag ständigt kommer ha hdd'n inkopplad. Men jag är ändå tacksam för att du diskuterar med mig.
Jag har en extern WD 320 GB, inga problem alls. Brorsan har en likadan, har inte hört några klagomål från honom heller. Kör en intern WD3200JB, bästa disken jag någonsin haft.
Så jag har största förtroende för Western Digital i alla fall.
LaCie blir väl iofs varma men det blir ju alla diskar. Jag har haft flera av mina igång i över två år utan att stänga av dem och de fungerar bra än iaf.
Köp en tom extern disklåda för SATA II disk innuti och välj vilka interface du vill på utsidan. Finns en uppsjö av sådana att köpa.
Sen kan du sätta i vilken disk du tycker är bäst.
Jag köpte en sådan låda, köpte en "vanlig" disk av märket WD (som du inte vill ha) har inga problem med den. Funkar som vilken annan extern disk som helst.
Angånde WD diskar:
WD har en högre stöttålighet vid full rotation av diskarna i hårddisken, ofta därför man valt att sätta dem i externa lådor. Visst finns det andra märken och skillnaderna är små.
Jag tycker inget illa om WD, vill bara höra mig för.
Köper jag en disklåda som du föreslår Zaiman så blir det lite dyrare. Men jag antar att jag kan kompensera med en "bättre" disk? Och då menar jag inte ett annat fabrikat :)
Hmm, gränssnittet blir ju ivfsh Hi-speed USB så jag förstår inte fördelen? Förutom att man kan välja bland ett större sortiment bland själva hårddiskarna. Eller har jag missat något?
Fördelen är att du kan välja fabrikat av disk själv. Och så mycket dyrare lär det inte bli.
Smidigast är ju att smita ned på tex Elgiganten och bara handla en.
Alla disktillverkare har haft/har sin beskärda del med diskar som inte fungerar tillfredställande.
Kommer ihåg en incident med på den tiden "Connor" diskar som inte passade ihop med ett visst moderkorts BIOS krestar :D
Eller som när "Seagate" hade en batch med diskar som gav upp efter typ en vecka i drift (Något chip i dem som gav upp).
Så WD med sina "tickande" diskar, har för mig att det var läsarmen som vill parkera i tid och otid (Något i krestkortet som var felprogrammerat)