webForumDet fria alternativet

Ny dator startar inte

Datorhårdvara

3 svar · 1 575 visningar · startad av matlin

Medlem sedan okt. 2006224 inlägg
Frågan#1

Hej.. alla dessa datorproblem. Usch! x(

Ja, iaf.. jag har köpt en ny dator som jag byggt ihop denna eftermiddagen. När jag äntligen fått in allting och skulle starta den - hände ingenting. Inte ett ljud, inget startade. Tänkte kanske det var min PWR sladd från knappen till moderkortet (+- var jag inte säker på), bytade håll på den och tryckte på knappen - denna gången tror jag att jag hörde ett klick-ljud, väldigt snabbt endast ett klick, och sen var det samma igen. Inget liv i datorn?

Kan jag ha missat någon koppling? Körde med 24pin från psu till moderkort, ehm.. vet inte exakt vad jag mer ska skriva. Är det PSU som kan vara sönder? Några tips?

*edit, just det.. det lyser en lampa på moderkortet. Så det borde få ström?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Plocka ur allt som inte är nödvändigt för att datorn ska hoppa igång. Dvs. ha inga hårddiskar, optiska enheter, USB-prylar eller instickskort (förutom grafikkort, om du inte har integrerad grafik) insatta.

Testa sedan igen. Fungerar inte det, plocka isär resterade delar i och sätt ihop igen. Har du korrekt ditsatta distanser mellan moderkort och chassi? Testa även att starta datorn genom att kortsluta pwr-stiften med en skruvmejsel istället för chassits powerknapp.

Medlem sedan okt. 2000242 inlägg

Börjar bli gammal kanske... men "förr" kunde det vara så att man var tvungen att resetta bios. Vid batteriet sitter det en bygel (leta efter CMOS i manualen till moderkortet) ändra denna enligt manualen så resettas bios. Därefter ska ska du förhoppningsvis komma förbi POST (Power On Self Test).

Det var dock ett tag sedan jag tog i ett nytt moderkort....... 28 år och datorprylpensionär?

Hälsningar
Johnny

Medlem sedan okt. 2006224 inlägg

Ja, det löste sig. Tog ut allting ur datorn och började om från början och sen fungerade det utan problem. Tack för tipsen! (y)

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)