webForumDet fria alternativet

Tråkiga färger vid film via datorn

Datorhårdvara

8 svar · 657 visningar · startad av mangan

Medlem sedan feb. 2003216 inlägg
Frågan#1

Hej!

Jag har ett problem (givetvis) som gäller att köra film/tv via datorn. Som det ser ut nu så har jag en laptop med inbyggt grafikkort (intel chipset) och när jag kör film etc från den ut på min tv får jag väldigt tråkiga färger. Det är nästan som bilden är svart-vitt fast med lite färg och vita element, typ subbar, blir distade. Med distade menar jag att det liksom blir "taggigt" i kanterna på bokstäverna. Resultatet blir att man knappt kan läsa subbar.
Jag vill minnas att jag hade detta problem även på min gamla stationära med ett NVidia-kort i.

Detta har jag provat:
-olika filmer
-ändra alla olika inställningar som jag kan hitta under alternativ för bildskärmen

Kan tillägga att jag kör via scart och att min tv kanske är 10 år gammal, alltså ingen platt ;)

Någon mer än jag som upplevt detta och har en lösning på det?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Testat att köra PAL (inte NTSC) och om inte det hjälper köra kompsitkabel istället för s-video?

Medlem sedan okt. 2006224 inlägg

När sådant har hänt mig har det oftast handlat om problem med sladden till tvn och tvns inställningar.

Om du har laptop.. prova att göra det på en annan tv och se hur det fungerar.

Jag kör PAL B och det har jag gjort hela tiden vad jag kan komma ihåg.
Har även testat på två olika apparater. Då återstår väl att testa nya kablar. Misstänker att dom är ganska billiga.

Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

mangan skrev:

Som det ser ut nu så har jag en laptop med inbyggt grafikkort (intel chipset) och när jag kör film etc från den ut på min tv får jag väldigt tråkiga färger.

skrivbord > högerklicka > alternativ för grafik (inte bildskärm) > egenskaper för grafik > Nu kommer du till Intel graphics, som är din grafik > enheter > testa att ändra upplösning... se vad som händer om du ändrar färg osv.... om det inte fungerar så går det ju alltid att ändra tillbaka, även att återställa standardvärdena, tyvärr så blir väl kanske grafiken ändrad på din dator, så det går nog inte att få perfekt bild på både dator och TV, så det blir väl att ändra när du ska se film på din TV, sen tillbaka, när du använder datorn. Så har jag gjort när jag kopplat till min mors TV. Fungerade sisådär... ;)

Jo, detta har jag testat. Det finns möjlighet att ändra och spara en profil för tvn men bilden blir aldrig bättre egentligen när jag vrid och drar i alla reglage.

Medlem sedan okt. 2005242 inlägg

om man har en lång kabel så kan grafikkort av "sämre" kvalitet ge nästan svartvit bild. Detta av att signalen blir för dålig

Kabeln är nog inte ens en meter lång så jag tror inte det är problemet. Dock skall jag köpa kablar av bättre kvalitet, typ skärmade.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Vilken typ av kabel har du och hur är det kopplat till tv:n?

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)