webForumDet fria alternativet

Filer som inte går att ta bort

Datorhårdvara

9 svar · 1 670 visningar · startad av jonahl

Medlem sedan okt. 20077 inlägg
Frågan#1

Innan ni fortsätter att läsa så vill jag understryka att det inte handlar om någon fil som används av någon process eller något liknande, där felsäkert läge är lösningen. Har prövat detta och det fungerar inte.

Så här ligger det till; jag har en extern hårddisk, och jag rensade den för ett tag sedan. Då jag hade bråttom och den skulle tas med drog jag ur den efter att jag slängt allt från den, och sedan tömde jag papperskorgen. Då fick jag meddelandet att filerna inte kunde tas bort, eftersom jag kopplat ur hårddisken. Jag kopplade in den igen och problemet var löst, nästan. En fil/mapp vill inte tas bort, och dessutom verkar inte de andra filerna vara helt borta heller, om jag klickar på egenskaper för mappen är den nämligen 99 GB stor (som den var när den var full).

Nu när jag kollar i den finns det en massa filer med väldigt konstiga namn, där en massa tecken som inte ens finns på min dator återfinns. En massa andra tecken som ^ och , finns också i filnamnen. Det är både mappar och filer. När jag väljer att försöka ta bort någon av dessa får jag följande fel:

"Det går inte att ta bort fil. Det går inte att läsa från källfilen eller källdisken."

Vad skall man egentligen göra när den inte kan läsa från källfilen/källdisken? Hur tar man bort dessa. De är ju inte bara ivägen, de tar ju plats som attans också. :(

Alla tips är mycket uppskattade, vill bli av med dessa filer en gång för alla!

För övrigt går det utmärkt att ändra namn på mapparna "innan" de här konstiga filerna. Ligger den under Mapp1/Mapp2/Konsiga filer kan jag alltså byta namn på Mapp1 och Mapp2. Kanske är till någon hjälp, ingen aning faktiskt då jag själv är helt lost.

Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

http://ccollomb.free.fr/unlocker/

Tar bort låsta filer och mappar.

Medlem sedan okt. 2006224 inlägg

Om du ändå skulle rensa hela externa hårddisken (vilket kanske inte är fallet efter noggrannare läsning men iaf) borde du kunde köra en formatering..

Om så inte är fallet så är Unlocker ett grymt program som är ett måste i varje dator :)

LoLo skrev:

http://ccollomb.free.fr/unlocker/

Tar bort låsta filer och mappar.

Tack för ett tips om ett i övrigt bra program som jag inte hade, men tyvärr hjälpte det inte ett dugg för mig!

Om du ändå skulle rensa hela externa hårddisken (vilket kanske inte är fallet efter noggrannare läsning men iaf) borde du kunde köra en formatering..

Om så inte är fallet så är Unlocker ett grymt program som är ett måste i varje dator

Nej så är inte fallet, utan jag vill endast ta bort en mapp som just nu tar upp 99 GB på min lilla bärbara hårddisk.

När jag använder mig av Unlocker och försöker flytta någon fil till Papperskorgen händer inget när jag väl klickar på "Flytta". Om jag försöker radera den får jag meddelande om att den inte går att läsa, men att jag kan välja att radera den vid nästa omstart. Jag startade om men ingen fil hade raderats ändå. Observera även att när jag högerklickar på dessa filer eller mappar och väljer Unlocker står det "Låshandtaget ej funnet". Så det måste vara något annat fel.

I Windows-fönstret står det att filerna är allt mellan några MB till 4 GB stora, men när jag klickar på egenskaperna för varje fil står det att de är 0 Byte. Det är tomt under "Filtyp" samt alla andra fält. Ska jag byta namn får jag samma felmeddelande, att det inte går att läsa från källdisken. Jag misstänker att den inte kan läsa från källdisken inte är likadant problem som det med att en annan process använder samma fil?

Börjar bli irriterande nu, så jag skulle verkligen uppskatta alla sorts tips för att få bort de här förpestade filerna. :)

God natt!

PS. Några filer har transparenta ikoner också, dvs. dom är gömda. Detta gäller även mappar. Medan några filer och mappar inte är det. DS

EDIT 2:

LOL, några av mapparna är senast ändrade år 2051 enligt datorn för övrigt. Spöken, någon? ;)

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

jonahl skrev:

Nej så är inte fallet, utan jag vill endast ta bort en mapp som just nu tar upp 99 GB på min lilla bärbara hårddisk.

Det låter som om det börjar bli dags att backuppa de filer du vill ha kvar från den disken, formatera om, och sen lägga tillbaka grejerna...

Problem nummer två, jag har över 250 GB material jag vill spara på den bärbara, och 160 internt i datorn. :| Ingen DVD-brännare heller. Måste ju gå att få bort filerna och mapparna på något sätt.

Medlem sedan dec. 20014 239 inlägg

Kört scandisk?

Zaiman skrev:

Kört scandisk?

Nej, hur gör jag detta och kommer några filer att försvinna, förutom de här konstiga?

Medlem sedan dec. 20014 239 inlägg

Kör du Windows så högerklicka på disken välj egenskaper och vertyg. Diskkontroll tror jag det heter på svenska.
Scandisk är till för att korrigera diskfel. Korrekta filer ska inte försvinna.

Tack så mycket för tipset, ska pröva det direkt! Ursäkta mig för mina frågor, men dessa problem är rätt främmande för mig. All er hjälp uppskattas verkligen. :)

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
117 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)