Det är någon ny standard bara. Men det går bra att bara stoppa dit den 20-poliga ändå.
/red: det gör det ju inte om man inte som jag har separat 12-volts matning för de där extra fyra polerna.
8 svar · 1 000 visningar · startad av haider
Hallå vänner!
Jag har skaffat ett nytt moderkort helt nyligen till ett sedan länge planerat HTPC bygge.
Biostar 7050
http://www.biostar.com.tw/app/en-us/t-series/content.php?S_ID=182
Till det har jag chassit
http://www.hipergroup.com/English/products/hmc-1x53x.html
Chassit har en 20 pins strömförsörjning till moderkortet medan moderkortet har 24 pinnar, alltså fyra extra.
Ett tag trodde jag att CPU försörjningen kunde anslutas dit, men så var det inte för den hade en CPU försörjning.
Så jag undrar om det finns någon mer här som inte bara har ett 24pins moderkort utan även ett chassi. För då skulle jag gärna vilja veta vad chassit vill ha de fyra extra pinnarna till.
ciao!
Det är någon ny standard bara. Men det går bra att bara stoppa dit den 20-poliga ändå.
/red: det gör det ju inte om man inte som jag har separat 12-volts matning för de där extra fyra polerna.
Tack Danny,
Jo, det ante mig väl. Men har du någon aning om vad de fyra extra pinnarna kan vara till för?
finns adapter att köpa.
De där fyra extra pinnarna är för separat 12V-matning för dagens processorer drar så mycket ström så det behövs lite extra. De där 24-pins fanns på servrar redan innan, men nu också på vanliga datorer.
På mitt Antec-aggregat har jag en separat 4-pin som man ansluter där om man har 24 pin, men jag kan alltså köra på 20-pin också. De där adaptrarna ska inte vara så bra lösning eftersom det då drar extra mycket ström på de befintliga 12-volts trådarna. Men visst, det fungerar ju och har man ingen extrem dator så lär det inte vara några problem.
Danny skrev:
De där fyra extra pinnarna är för separat 12V-matning för dagens processorer drar så mycket ström så det behövs lite extra. De där 24-pins fanns på servrar redan innan, men nu också på vanliga datorer.
Sist jag bytte moderkortet i en av våra datorer blev det till att byta även nätagget då det saknades dessa fyra pinnar på det gamla och burken vägrade starta.
Att det är 24 pinnar har inget med att dagens processorer drar mer ström. Det brukar vara en egen 4 pinnars kontakt för det. Det är för att graffakorten drar mer ström. De värre graffakorten brukar iofs ha egna kontakter för strömförsörjning.
Som regel kräver inte moderkorten att man kör nån ström över de fyra extra kontakterna om inte ens grafikkort kräver det.
Hardrocker, om det alltså är åt grafikkortet så besvarar det frågan.
Det har nämligen inte framgått varför de extra pinnarna är där vare sig i manualen eller nån annanstans jag har sökt.
Den separata åt CPUn har ju funnits ett tag så det är ingen tvekan om den saken.
Apropå denna. Finns det förlängning åt den kabeln? Just nu så är min 4-pin cpu strömkabel något oerhört spänd.
Om någon vet var den finns så tipsa gärna.