webForumDet fria alternativet

Externa HD:n lägger av...

Datorhårdvara

11 svar · 644 visningar · startad av Dellamorte

Medlem sedan feb. 2006360 inlägg
Frågan#1

Tjena!

jag har en extern HD (Maxtor One Touch III USB Device) på ca 190 gb som jag har haft i snart 3 år (tror jag :) ). nu är de så att all min musik ligger på denna HD. När jag sitter å lyssnar på musik (genom winamp) så slutar musiken helt plötsligt och winamp hittar inte filerna längre. Kollar då "den här datorn" där de visar sig att HD:n inte finns längre. Jag stänger då av HD:n och sätter på den igen och datorn hittar den direkt. Men efter ett tag så händer samma sak igen :(

Är de någon som vet vad som kan vara felet? Jag har även testat med andra program som tex "Foobar2000" för att lyssna på musik men samma sak händer där :(

all hjälp önskas och tas emot med stor glädje :bire

Medlem sedan juli 2004181 inlägg

Låter som USB-fel / drivrutinsfel.
Har du testat att koppla in HDD'n på annan USB-port / uppgraderat drivrutinerna till USB'n?

jupp har testat att byta usb uttag och att uppgradera drivrutinerna och inget fungerar :(

någon annan som har något tips?

Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Den behöver antagligen formateras. Bränn alla dom filer du vill ha kvar som data-filer på en DVD rom skiva, innan formatering, för säkerhets skull.

Den ska alltså formateras i datorhanteringen.

Kontrollpanelen / Administrationsverktyg / Datorhantering / Diskhantering

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

LoLo skrev:

Den behöver antagligen formateras. Bränn alla dom filer du vill ha kvar som data-filer på en DVD rom skiva, innan formatering, för säkerhets skull.

Ehr, nä det låter inte som ett filsystems problem. mer troligt är hårdvarufel, knäpper eller hörs det andra oljud från hårdisken?

stoffe-2k skrev:

Ehr, nä det låter inte som ett filsystems problem. mer troligt är hårdvarufel, knäpper eller hörs det andra oljud från hårdisken?

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=119056

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

LoLo skrev:

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=119056

Bara för att det står på ett annat forum så betyder det inte att det är rätt ... kör en chkdsk på hårdisken för att se om det är några fel på filsystemet först.

LoLo skrev:

hmmm tror inte de är en sån bra ide...har 168gb musik liggandes på den HD:n närmare 30 000 låtar...skulle kosta multum att bränna ut de :)

stoffe-2k skrev:

nej inga konstiga ljud från HD:n mer än fläkten som låter som ett litet reaplan :( men de har den alltid gjort så

stoffe-2k skrev:

Bara för att det står på ett annat forum så betyder det inte att det är rätt ... kör en chkdsk på hårdisken för att se om det är några fel på filsystemet först.

har försökt göra en chkdsk på den men den avbryts hela tiden då HD:n försvinner konstant :(

några fler tips någon??? alla tips tas emot :bire

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Har du provat att byta kabel? Eller kke skruva upp kabinettet och kasta in diske direkt i datorn?

Dellamorte skrev:

hmmm tror inte de är en sån bra ide...har 168gb musik liggandes på den HD:n närmare 30 000 låtar...skulle kosta multum att bränna ut de :)

Holy shit. :p Nåja, tycker som stoffe-2k, en chkdsk är ju alltid bra att göra, brukar göra det 1g/veckan...umm "funderar"... du skulle kunna starta om i felsäkert läge och köra chkdsk, då ska det fungera.

Först; den här datorn > egenskaper > verktyg > felkontroll, klicka för båda rutorna. Starta om i felsäkert läge. Se även till att inte vara ansluten till internet.

http://support.microsoft.com/kb/310353/sv

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)