Jag har en laptop (inspiron 8500) som vägrar att boota från hårddisken.
Den bootar från CD samt Suse på en USB disk.
Disken visas med rätt kapacitet i BIOS.
Jag har testat följande:
Starta med XP CD och köra repair console.
CHKDSK, FIXMBR o.s.v. hittar ingen disk.
Starta XP installeringen.
Då jag väljer "create partition" och anger storlek så händer inget utan jag hamnar på samma sida igen där disken visas som "unpartioned space".
Formattera i Suse.
All info om disken visas i YaST under /dev/hda men parted säger att /dev/hda inte existerar.
Testat en annan disk.
Alla symptom som ovan.
Jag förmodar att problemet är antingen en kanal på IDE kontrollern som är död eller själva IDE kabeln?
Kolla IDE kabeln i en laptop är väl tyvärr lättare sagt än gjort, för att inte tala om att byta moderkort.
Så innan jag ger upp på den undrar jag om det skulle kunna vara något annat som är galet.
Nu kan man stoppa in en disk istället för DVDRW så nödplanen är att köra med hårddisken där.
Jag behöver ingen DVD för mitt ändamål och planen var att köra två diskar, men jag kan leva med en.
Frågan är dock hur jag isåfall installerar XP utan en CD i datorn.
Är det bara att kopiera min XP CD till USB disken och sedan kommer jag kunna boota från den?
Jag har testat med Hitachi's "Drive Fitness" mjukvara och den säger "bad cable".
Då hårddisken ansluter direkt på moderkortet så är det väl bara att glömma att fixa.
Jag har googlat och testat diverse mjukvara för att lyckas få min USB-disk att agera installations CD för XP, men utan resultat.
Är det verkligen så att jag måste inhandla en extern CD-läsare för att kunna få ett bootningsbart installationsmedia?
266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e