Jag försöker hjälpa en vän att välja rätt dator. Hon är beredd att lägga typ 6-7000 kr.
Hon kommer använda den till att surfa och sånt där, lite Word kanske, men inget tyngre. Hon vill ha dvd-/cd-brännare, men det är ju nästan standard i dag.
Det är HP som gäller va?
Har ni några tips på bra och prisvärda datorer i den här prisklassen?
Jag har en maskin med liknande specs, för samma användningsområde (surfar, lyssnar på musik, ser på webbtv, kör Office-sviten, bränner nån skiva nån gång) och den funkar suveränt. I min mening är det onödigt att gå upp till 7 000 kr om man inte har några krav som motiverar det lilla extra man får.
[edit] Enda grejen jag kommer att tänka på med en dator i den här prisklassen är faktumet att de säljs med Vista numera (jag fick XP Home).. och 512 MB är lite klent i minnesväg. Men det går att uppgradera. Eller så langar man in XP. :)
Jag har en maskin med liknande specs, för samma användningsområde (surfar, lyssnar på musik, ser på webbtv, kör Office-sviten, bränner nån skiva nån gång) och den funkar suveränt. I min mening är det onödigt att gå upp till 7 000 kr om man inte har några krav som motiverar det lilla extra man får.
Bra pris. Och du kanske har rätt. Men Intel Celeron M? Det är väl en ganska kass processor?
[edit] Enda grejen jag kommer att tänka på med en dator i den här prisklassen är faktumet att de säljs med Vista numera (jag fick XP Home).. och 512 MB är lite klent i minnesväg. Men det går att uppgradera. Eller så langar man in XP. :)
Är 512MB för klent ifall man vill köra Vista eller? :) Man vill ju inte ha en seg dator när den är ny. :OO
Bra pris. Och du kanske har rätt. Men Intel Celeron M? Det är väl en ganska kass processor?
Visst knäcker AMDs motsvarighet, Sempron, Celeron M men jag vet inte vad man märker av när det är så låga krav på prestanda för typ en webläsare och ett Excel-dokument. Min poäng är att oavsett laptop i 5 000-7 000 kronors-klassen så får man en jäkligt simpel kontorsdator som har vissa begränsningar i grafikkortet och segare mobilpropp etc. Men att skillnaden inom det prissegmentet är så obetydligt att det antagligen inte spelar nån roll. :)
Att 512 MB för Vista skulle vara lite i det segaste laget är bara något jag har hört, har inte prövat Vista själv. Själv kör jag olika versioner av XP på mina datorer, och det funkar lika bra på min laptop som den stationära.
Ta din vän med in till ett varuhus. Visa runt och diskutera. Men du (hon) skall inte lägga upp mer än 5 lappar.
Att välja en HP känns mycket rätt säger Lasp
Ta din vän med in till ett varuhus. Visa runt och diskutera. Men du (hon) skall inte lägga upp mer än 5 lappar.
Att välja en HP känns mycket rätt säger Lasp
Menar du att man inte bör lägga mer än 5000 kr på en bärbar dator?
Helt rätt, jag försökte ju nyss med $150 men det gick inte.
För de ändamål som du anger räcker fem tusen helt klart.
Eftersom det är en ny datoranvändare skulle jag gå och visa vad som skiljer Färg Form Musplatta USB ljud och lite smått.
Hon kasnke då ser vad som är viktigt för just henne.
Hon kör enkelt Internet GMail och Word på en sådan maskin.
Det finns ingen som inte har brännare i sig även för det priset.
Så gå en runda utan köptvång. Lycka till!
PS/ Sedan köper ni naturligtsvis på nätet för 4999:- /DS
De stora har ju en löjlig prisgaranti som vi kämpar emot. :birp
Har inget konkret förslag, men tänk på att Celeron M inte har några strömspararfunktioner, vilket innebär kortare batteritid. Själv skulle jag ha svårt för att inte rekommendera en dator med Core 2 Duo och >1 GB minne. :)
Av egen erfarenhet skulle jag nog hålla mig undan från HP och dess billigare laptops då batteritiden är urusel (varit på de jag testat åtminstone) och blir ännu sämre väldigt snabbt (2-3 månader).