webForumDet fria alternativet

Köpa bärbar dator

Datorhårdvara

29 svar · 1 560 visningar · startad av silfver

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg
Frågan#1

Jag försöker hjälpa en vän att välja rätt dator. Hon är beredd att lägga typ 6-7000 kr.

Hon kommer använda den till att surfa och sånt där, lite Word kanske, men inget tyngre. Hon vill ha dvd-/cd-brännare, men det är ju nästan standard i dag.

Det är HP som gäller va?

Har ni några tips på bra och prisvärda datorer i den här prisklassen?

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

http://www.inet.se/datorer/baerbara/hp-530-notebook-celeron-m410-vista-home/1970023/
4 990 kr, fri frakt.

Jag har en maskin med liknande specs, för samma användningsområde (surfar, lyssnar på musik, ser på webbtv, kör Office-sviten, bränner nån skiva nån gång) och den funkar suveränt. I min mening är det onödigt att gå upp till 7 000 kr om man inte har några krav som motiverar det lilla extra man får.

[edit] Enda grejen jag kommer att tänka på med en dator i den här prisklassen är faktumet att de säljs med Vista numera (jag fick XP Home).. och 512 MB är lite klent i minnesväg. Men det går att uppgradera. Eller så langar man in XP. :)

casca skrev:

http://www.inet.se/datorer/baerbara/hp-530-notebook-celeron-m410-vista-home/1970023/
4 990 kr, fri frakt.

Jag har en maskin med liknande specs, för samma användningsområde (surfar, lyssnar på musik, ser på webbtv, kör Office-sviten, bränner nån skiva nån gång) och den funkar suveränt. I min mening är det onödigt att gå upp till 7 000 kr om man inte har några krav som motiverar det lilla extra man får.

Bra pris. Och du kanske har rätt. Men Intel Celeron M? Det är väl en ganska kass processor?

casca skrev:

[edit] Enda grejen jag kommer att tänka på med en dator i den här prisklassen är faktumet att de säljs med Vista numera (jag fick XP Home).. och 512 MB är lite klent i minnesväg. Men det går att uppgradera. Eller så langar man in XP. :)

Är 512MB för klent ifall man vill köra Vista eller? :) Man vill ju inte ha en seg dator när den är ny. :OO

silfver skrev:

Bra pris. Och du kanske har rätt. Men Intel Celeron M? Det är väl en ganska kass processor?

Visst knäcker AMDs motsvarighet, Sempron, Celeron M men jag vet inte vad man märker av när det är så låga krav på prestanda för typ en webläsare och ett Excel-dokument. Min poäng är att oavsett laptop i 5 000-7 000 kronors-klassen så får man en jäkligt simpel kontorsdator som har vissa begränsningar i grafikkortet och segare mobilpropp etc. Men att skillnaden inom det prissegmentet är så obetydligt att det antagligen inte spelar nån roll. :)

Att 512 MB för Vista skulle vara lite i det segaste laget är bara något jag har hört, har inte prövat Vista själv. Själv kör jag olika versioner av XP på mina datorer, och det funkar lika bra på min laptop som den stationära.

Du har nog rätt. :) Och vem vill inte spara 2000 liksom? Ska framföra. ;)

Har ni fler tips?

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Har du kollat in den där 150-dôllarsdatorn?

Danne V skrev:

Medison? silfvers polare kanske vill ha en dator, inte bara betala för den.

Danne V skrev:

Ja, hon står i valet och kvalet att antingen köpa typ 6 såna där Madison-datorer, eller en ny HP. Så det är därför jag ber om hjälp här.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

silfver skrev:

Ja, hon står i valet och kvalet att antingen köpa typ 6 såna där Madison-datorer, eller en ny HP. Så det är därför jag ber om hjälp här.

Såna där beslut är jävligt jobbiga. :h

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Det går inte att köpa en Medison dator just nu.
Pengarna kommer tillbaka.

Skämt åsido.

Fler seriösa förslag?

Ta din vän med in till ett varuhus. Visa runt och diskutera. Men du (hon) skall inte lägga upp mer än 5 lappar.
Att välja en HP känns mycket rätt säger Lasp

Lasp skrev:

Ta din vän med in till ett varuhus. Visa runt och diskutera. Men du (hon) skall inte lägga upp mer än 5 lappar.
Att välja en HP känns mycket rätt säger Lasp

Menar du att man inte bör lägga mer än 5000 kr på en bärbar dator?

Helt rätt, jag försökte ju nyss med $150 men det gick inte.
För de ändamål som du anger räcker fem tusen helt klart.
Eftersom det är en ny datoranvändare skulle jag gå och visa vad som skiljer Färg Form Musplatta USB ljud och lite smått.
Hon kasnke då ser vad som är viktigt för just henne.
Hon kör enkelt Internet GMail och Word på en sådan maskin.
Det finns ingen som inte har brännare i sig även för det priset.
Så gå en runda utan köptvång. Lycka till!
PS/ Sedan köper ni naturligtsvis på nätet för 4999:- /DS
De stora har ju en löjlig prisgaranti som vi kämpar emot. :birp

Det kanske är fel prisklass för fler förslag? Kom igen nu! :bire

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Har inget konkret förslag, men tänk på att Celeron M inte har några strömspararfunktioner, vilket innebär kortare batteritid. Själv skulle jag ha svårt för att inte rekommendera en dator med Core 2 Duo och >1 GB minne. :)

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

Av egen erfarenhet skulle jag nog hålla mig undan från HP och dess billigare laptops då batteritiden är urusel (varit på de jag testat åtminstone) och blir ännu sämre väldigt snabbt (2-3 månader).

Grejen är den, muskot, att vill man ha en dator med Core 2 Duo så hamnar man genast över 6-7000 kr. Men ja, Intel är ju kick-ass.

Qimen: Okay, batteritid är ju faktiskt ganska viktigt. Ska ha det i åtanke. Det hör väl lite ihop med det muskot skrev.

Inga konkreta datorförslag? :)

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Jo, jag vet. :) Prisjakt hittar dock tre stycken C2D-burkar under 7000 kr, men jag vet inte hur de är. Dell Inspiron 6400 finns också för under 7k.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=192057,157908,133987

Ska dock tillägga att jag inte vet hur dessa maskiner är i övrigt.

299 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
164 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)