Fråga 1: Beror på vilket OS du använder. Linux: Funkar bra. WXP Home: Funkar inte. WXP Pro: Du kan logga in med en användare totalt åt gången. (Lokalt eller remote)
Fråga 2: Glöm det, det blir inte bra.
Hmm, detta med tunna klienter kan bli hur tjockt som helst. ;)
Jag kan berätta lite av mina erfarenheter. :)
Oftast införskaffas nån typ av dator som är så strippad som möjligt (har ofta t.ex flashminnen istället för hårddisk). När datorn bootar söker den igenom de tillgängliga start-enheter (usb-sticka, inbyggt flashminne, kke hårddisk) ofta hittar den där någon typ av liten linux-distribution som sköter dhcp-klient och liknande.
När ip och liknande har blivit tilldelat och linux-disten har laddat klart brukar ma oftast erbjudas att ansluta mot en server via rdp-protokollet (en remote desktop klient som körs av linux-disten sköter alltså detta).
Därefter loggas man allt som oftast på mot en dedikerad terminalserver som kan sköta ett flertal anslutningar samtidigt. Uppspelning av musik och film brukar ske på servern, men ljudet streams över nätverket.
Ovanstående var alltså en del av mina erfarenheter att konfa tunna klienter mot en serverfarm.
Visserligen kan du göra det enklare och använda din egen gamla dator och ansluta mot en kraftfullare server som står i garderoben via en rdp-klient i windows. Och som nitro säger så får max en användare vara påloggad samtidigt. Jag har för mig att win2k3 tillåter fler även i icke TS utförande.
Vill du inte strula runt med rdp funkar vnc riktigt bra. Vill su slippa konfa vnc och bara ansluta kan du prova GenControl: http://www.gensortium.com/products/gencontrol.html
248 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e