Mitt dilemma; jag redigerar massor med film numera och för över dem från min digitalkamera med firewireanslutning. Nu är det ju så att digitalfilm tar en sjujäkla massa diskutrymme, så jag ska skaffa mig en rejäl extern disk på 500 GB, och funderar lite på anslutningar och sådant.
Så, ett par frågor om firewire/usb/externa diskar;
1. Jag har som sagt en firewireanslutning på min dator, och den sitter kameran i. Jag misstänker att man inte kan "splitta" firewire på samma sätt som USB med någon slags hub?
2. Om jag har disken i USB 2.0 istället, klarar USB verkligen skrivhastigheten för att skriva direkt från firewire till extern disk på USB? Jag vet att USB 2.0 är 480 megabit/sec (alltså 60 megabyte/sek), men räcker det, tro? Det borde det väl..
Det tar mig cirka 4-5 minuter att flytta 4.5GB data till min externa hårddisk via USB 2. Jag hade gärna sett att det gick lite fortare... men vad gör man. :) Jag hade kört på USB-lösningen.
Fw800 lär ju vara bäst om du är ute efter snabbaste anslutningen...
Fast.. jag vill ju inte mellanlanda på min vanliga disk. Det är ju det som är grejen, för i firewire sitter ju kameran.
silfver skrev:
Det tar mig cirka 4-5 minuter att flytta 4.5GB data till min externa hårddisk via USB 2. Jag hade gärna sett att det gick lite fortare... men vad gör man. Jag hade kört på USB-lösningen.
Ja, men klarar disken att skriva så fort som det behövs när kameran dunkar ner datat från kameran? Jag måste nog göra ett par tester..
Köp en HD med 2 FireWire utgångar. Borde väll finnas ? Då löser problemet av sig själv. HDn i datorn och Kameran i HDn.
Själv sucktar jag över Ethernet HD, så flera kan använda den. Men det enda nyttand du skulle ha av en sådan är ju om du gör stora klippningar i filmen och ställer en annan dator att rendera det men ändå vill acccessa materialet vi din vanliga dator.
Bra, då kan du alltså glömma det där om att USB 2.0 = 480 Mbit/s = 60 MB/s. :)
Du har ingen expansionsplast på din laptop? Finns ju isf. firewirekort att köpa till.
Vad menar du, är siffrorna fel? Att det är mindre än Firewire vet jag ju, även om siffrorna bara är i teorin.
Jo, jag har en PC-card I/II-slot. Så, man kan köra fw på expansion också? Trevligt, jag hittade inget när jag letade lite innan, jag kanske kolla de fel. :)
Köp en HD med 2 FireWire utgångar. Borde väll finnas ? Då löser problemet av sig själv. HDn i datorn och Kameran i HDn.
Själv sucktar jag över Ethernet HD, så flera kan använda den. Men det enda nyttand du skulle ha av en sådan är ju om du gör stora klippningar i filmen och ställer en annan dator att rendera det men ändå vill acccessa materialet vi din vanliga dator.
Det hade ju varit kanon om man kunde göra så, att sätta kameran i disken alltså. Jag hittade en modell som hade två fw-anslutningar, en 400 och en 800. Det borde ju fungera då, right?
Vad menar du, är siffrorna fel? Att det är mindre än Firewire vet jag ju, även om siffrorna bara är i teorin.
Jo, jag har en PC-card I/II-slot. Så, man kan köra fw på expansion också? Trevligt, jag hittade inget när jag letade lite innan, jag kanske kolla de fel. :)
Eftersom 400 Mbit (fw400) är mindre än USB 2.0:s teoretiska hastighet på 480 Mbit, är det enkelt att inse att man i praktiken kan glömma 60 MB/s över USB 2.0.
Det hade ju varit kanon om man kunde göra så, att sätta kameran i disken alltså. Jag hittade en modell som hade två fw-anslutningar, en 400 och en 800. Det borde ju fungera då, right?
100% säker är jag inte då jag inte har provat, men du kan ju göra så med USB, så varför inte. FireWire och USB har ju alltid slagits lite på samma marknad tycker jag, men jag kan ha missat massa.
Dock kan det ju hända att eftersom kopieringen styrs från datorn att kameran måste skicka alla information först till Datorn och sedan skickar Datorn det till HDn. Detta skulle ju betyda att du får endast 50% av FireWire hastigheten mellan Datorn och HDn då det går "strömmar av data" i båda ricktningarna ?
Det får man nog kolla på det där.
Ordet Raide klickar i huvudet, men det är ju själva hårddiskens uppbyggnad så det hjälper ju föga här, om man nu inte kan skapa ett Raidesystem av flera lösa USB diskar. borde ju funka, i alla fall teoretiskt, men frågan är om någon lyckats med det praktiskt.
Gör som så att du köper en kaffekokare, en dyr fin. Köp den billigaste HDn, USB 1.0 eller så. Var gång du ska tömma din kamera tar du dig en kaffetår! Det är det enda jag vet funkar 100% säkert ;)
Mycket intressant lista. Visar att det inte bara finns en sanning.
Funderar på om det OveRRidE söker kan erhållas på annat sätt.
Jag menar att man drar in allt filmmaterial på en "Råådisk" och sedan manipulerar det man skall redigera.
Eller vad är syftet med lösningen?
Syftet? Ja frågan, snarare, är hur jag ska ansluta både kameran och disken samtidigt med firewire. Om det inte går, så hoppas jag att hastigheten över USB 2.0 räcker om jag ska streama direkt från kameran till disken.
Jag vill, som sagt, inte mellanlanda på den inbyggda disken.
267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e