webForumDet fria alternativet

Hur hantera RAID1?

Datorhårdvara

9 svar · 690 visningar · startad av erciz

Medlem sedan maj 20011 826 inlägg
Frågan#1

Tänkte eventuellt slänga ihop en serverdator. Tänkte säkra diskarna med två diskar i RAID1. Hur vet jag om en av diskarna dör? ...nån med erfarenhet av detta? ...i värsta fall upptäcker man ju inte det innan båda dött, och då känns det ju meningslöst med RAID1 :( ...måste man installera nåt tilläggsprogram för att ha koll på detta eller?

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Det talar raid-kontrollern om för dig.

Quid skrev:

Det talar raid-kontrollern om för dig.

Men hur? ...kör man hårdvaru-raid, så syns det väl bara när man startar om datorn? Och eftersom det här gäller en server så kommer den inte att startas om...

Medlem sedan feb. 20001 050 inlägg

erciz skrev:

Men hur? ...kör man hårdvaru-raid, så syns det väl bara när man startar om datorn? Och eftersom det här gäller en server så kommer den inte att startas om...

Normalt konfigurerat får skickas ett mail vid problem. Det kan se ut såhär, typ: http://www.wingedpig.com/archives/2007/08/hard_drives_fail_a_reminder_258.html

nicclas skrev:

Normalt konfigurerat får skickas ett mail vid problem. Det kan se ut såhär, typ: http://www.wingedpig.com/archives/2007/08/hard_drives_fail_a_reminder_258.html

Eh, va? då lär det nog till nån form av mjukvara också. De RAID1 jag har konfat för skoj hemma, har ju nästan varit osynliga för OSet, så det är inget som kofigurerats där...

Och om du konfar spegling i t.ex. Windows så tror jag inte du får ett mail om ena disken dör ;)

Medlem sedan dec. 20014 239 inlägg

Det är skillnad på mjukvaru raid och hårdvaru raid.
Den senare brukar kunna rapportera via något program som ofta använder SNMP för att skicka meddelanden om trasiga diskar med mera.

Hårvaruraid är att föredra då den har egen processor för raidhantering.

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Om en disk går sönder så kommer du ju att få felmeddlanden ifrån OSet när den inte längre kan spegla.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

erciz skrev:

Eh, va? då lär det nog till nån form av mjukvara också. De RAID1 jag har konfat för skoj hemma, har ju nästan varit osynliga för OSet, så det är inget som kofigurerats där...

Till de flesta seriösa RAID kontrollerkort så följer det med övervaknings mjukvara som man installerar i operativsystemet. Oftast kan man även bygga om RAID:en direkt från windows programvaran om olyckan varit framme.

erciz skrev:

Och om du konfar spegling i t.ex. Windows så tror jag inte du får ett mail om ena disken dör ;)

Men det kommer garanterat stå som ett event i datorns loggfiler.

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Quid skrev:

Om en disk går sönder så kommer du ju att få felmeddlanden ifrån OSet när den inte längre kan spegla.

Inte nödvändigtvis om det gäller hårdvaruraid.

Medlem sedan feb. 20001 050 inlägg

erciz, du kan nog få bättre svar om du berättar vilket operativsystem du ska köra och om det är mjukvau- eller hårdvaru-raid du tänkt använda. Så, vad kör du?

483 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
346 ms — ändringar (db)