webForumDet fria alternativet

Uppgradera gamburken (nytt moderkort, chassi och processor)

Datorhårdvara

2 svar · 413 visningar · startad av Anlino

Medlem sedan feb. 200791 inlägg
Frågan#1

Efter att ha låtit min gamla dator vara undanlagd i två-tre månader pga att grafikkortet har lagt av, så känner jag nu att jag vill fixa upp den igen. Jag har använt en bärbar så länge, vilket har fungerat bra men jag känner ändå att jag vill ha en lite biffigare stationär.

Grejen är att min undanlagda burk behöver uppgradera mer än bara grafikkortet. Mitt första alternativ var att uppgradera burken med ett nytt grafikkort och lämna det så, men problemet är att burken har AGP, och jag känner att jag hellre uppgraderar datorn på lite fler fronter nu än skjuter upp det till senare.

Min budget är för tillfället lite väl ansträngd, jag kan inte lägga ut mer än ~2000 kr. Notera att jag inte är ute efter ett hightech monster, bara något som kan prestera hyfsat med photoshop, flash och co. samt klara av nya spel på medelinställningar utan att börja hacka allt för mycket.

Det jag är ute efter är ett moderkort med PCI-express samt VGA-anslutning och integrerad grafik, nytt chassi (helst med medföljande PSU) i storleken midi tower samt en hyfsad processor, AM2. RAM måste vara DDR2 då mina gamla minnen är det... Jag har försökt hitta någon leverantör som har grejerna för det här, men jag har lite problem med att pilla ihop en lämplig deal... Helst köper jag ju allt från samma leverantör. Jag har beslutat mig för att låta bli nytt grafikkort i någon månad, och satsa på något rejält då istället.

Hoppas att någon har några tips :) Ursäkta det långa inlägget...

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Skulle nästan vilja säga så här:

Använd din bärbara ett tag till och samla på dig mer pengar, Som jag ser det kommer du inte få: Moderkort, Processor, Minne, Chassi för 2000, Som ska klara av att spela nyare spel på medelnivå...

Nästa tips, Köp helt nya minnen, Och använd inte dina gamla, Strular oftast bara när man blandar gamla med nya minnen...

Tips 3: Strunta i att köpa ett moderkort med integrerad grafik, Utan satsa på att spara till ett riktigt Grafikkort på en gång...

Medlem sedan feb. 200791 inlägg

Datorn klarade av nya spel med äldre delar tidigare (oblivion, far cry mm), så jag förstår inte varför den inte skulle klara av det med nya delar. Jag skulle gärna vänta, men jag känner att jag behöver en bättre stationär nu, som jag kan bygga på eftersom. Minnena är inte så gamla, tror jag köpte dem för ett halvår sen. Knappast värdsklass men nog tror jag att de fungerar som de ska fortfarande.

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)