webForumDet fria alternativet

Bryta sig in i bärbar?

Datorhårdvara

4 svar · 425 visningar · startad av Sharkie

Medlem sedan okt. 20031 000 inlägg
Frågan#1

Nu var jag duktig och köpte rätta mejslar till att bryta mig in i min bärbara dator (Compaq EVO N115) för att kolla/byta klockbatteriet.
Jag har fått dän alla skruvar men jag får inte isär nån plastdel från burken!!

Efter lite bändande har det lossnat lite grann på ena sida och framsidan, men på ena sidan (och baksidan) så får jag INTE loss nånting.

Visst ska "undersidan" bort och inte överdelen där tangentbordet ligger?

På den sidan som inte släpper så är det en diskettstation, lucka för lösa kort och sen utblåset för proffessorn. Just nu kärvar det på mitten och där är det stora hålet för lösa kort och jag tycker mig ana en skruv gå ner i en plåtdel från tangentbordet. Gömmer det sig skruvar under tangenterna också eller?
Hur får man bort tangenterna? Denna ser ut att sitta under Caps-lock. Men när jag bänder lite, för visst är det som vanligt tg-bord att bända loss knapparna, så verkar nån liten matta under följa med men inte helt.

Tips och idéer?

Har googlat lite efter bilder och liknande på (de)monteringar av bärbara men hittar inget matnyttigt som hjälper mig.

Blev jag förstådd nu? :)

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Tangentbordet borde vara något av det första som du skall ta bort.

Medlem sedan feb. 200480 inlägg

Jag vet inte om du redan kikat i den, men annars tycker jag servicemanualerna är oumbärliga till en sån här grej. Kikade lite i den 29 MB stora PDFen och på sidan 5-36 (104) verkar de beskriva det du försöker göra.

Nu har jag inte jämfört de instruktionerna med det du beskrev så det kanske är precis detta du gjort :)

Umbra skrev:

Jag vet inte om du redan kikat i den, men annars tycker jag servicemanualerna är oumbärliga till en sån här grej. Kikade lite i den 29 MB stora PDFen och på sidan 5-36 (104) verkar de beskriva det du försöker göra.

Nu har jag inte jämfört de instruktionerna med det du beskrev så det kanske är precis detta du gjort :)

Smart, tyckte jag kollade på deras hemsida men det var nog nåt annat jag letade efter :D
Ska kolla på detta nu på studs! Finns säkert nåt enkelt jag missat.

Lasp: Ja, frågan är bara hur ;)

Tackar! Funkade klockrent att läsa den där beskrivningen. Nu ska jag sno ihop datorn, hoppas batteri finns att köpa och sen se om den (jag) vågar starta därefter... Var ju skoj att skruva isär :D

249 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)