webForumDet fria alternativet

Starta dator utan tangentbord

Datorhårdvara

10 svar · 1 731 visningar · startad av devotion

Medlem sedan jan. 20013 582 inlägg
Frågan#1

Hmmm....

Hur gör man för att starta en dator (altså, starta windows) som inte har tangentbord?

Jag har bara trådlösa tangentbord...

//Henrik

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Om du menar att du har windows (XP eller Vista) i vänteläge och trådlöst tangentbord är det bara att trycka på Enter
Om du vill ha en dator utan tangentbord, så finns inställningar i BIOS för att inte detektera keyboard.

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Lasp skrev:

Om du menar att du har windows (XP eller Vista) i vänteläge och trådlöst tangentbord är det bara att trycka på Enter
Om du vill ha en dator utan tangentbord, så finns inställningar i BIOS för att inte detektera keyboard.

Inte helt lätt om man inte har ett tangentbord att komma in på BIOS med...
Jag hamnade i samma situation som devotion. I mitt fall pajade mitt trådbundna tangentbord så jag köpte ett nytt trådlöst. Inte alldeles enkelt att ändra i bios där inte... Fick låna ett trådbundet tangentbord av min snälla granne, sedan kunde jag fixa till det i BIOS.

Poteta skrev:

Inte helt lätt om man inte har ett tangentbord att komma in på BIOS med...
Jag hamnade i samma situation som devotion. I mitt fall pajade mitt trådbundna tangentbord så jag köpte ett nytt trådlöst. Inte alldeles enkelt att ändra i bios där inte... Fick låna ett trådbundet tangentbord av min snälla granne, sedan kunde jag fixa till det i BIOS.

Hmm, finns nog inte annat att göra än att låna ett trådtangentbord... :)

//Henrik

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Jag tycker problemet verkar konstigt... Även ett trådlöst tangentbord kopplas in via USB/ps2, och borde väl därmed i allt väsentligt uppfattas som vilket annat tangentbord som helst av datorn?
Eller behöver det speciella drivrutiner kanske?

I mitt fall har jag bara kört på ett trådtangentbord på den aktuella datorn. Inga drivisar är således installerade... :9

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Har du prövat att faktiskt stoppa in ett tangentbord och se om datorn startar?

Medlem sedan aug. 20011 346 inlägg

jag har då aldrig installerat några speciella drivrutiner för dom trådlösa tangentbord jag använt i windows xp i alla fall..

nitro2k01 skrev:

Har du prövat att faktiskt stoppa in ett tangentbord och se om datorn startar?

Näää, man kanske skulle göra det... :OO

Återkommer...

//Henrik

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Precis som nitro säger måste ni ju ha en del kopplad in i datorn, såvida inte IR sitter direkt på moderkortet. Är det USB denna delen använder, är det inte säkert att hårdvaran klarar av att detektera enheten. Det har ingenting med Windows att göra, det är BIOS. Vissa BIOS kräver PS2.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

brukar vara en inställning som heter "USB Legacy" som ska vara aktiverad i BIOS för att få USB & trådlösa tangentbord att fungera under POST. :)

http://www.intel.com/support/peripherals/sb/cs-011939.htm

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)