webForumDet fria alternativet

Problem med datorn - FAT32

Datorhårdvara

13 svar · 1 562 visningar · startad av Lollipop

Medlem sedan aug. 200487 inlägg
Frågan#1

Hejsan!

Det är så att jag har en del problem med min dator, en bärbar dator av märket Acer Aspire 5100, köpt i oktober 2006, och jag har lite problem med den. Jag vet dock inte om det är något problem med datorn direkt men jag skulle behöva lite hjälp att komma vidare med det. Och det är just ett filsystem som kallas FAT32 som stör.

Det är så att när jag startar upp datorn blir skärmen ibland blå och det kommer upp ett felmeddelande där det står något i stil med: "Checking file system on C: The type of the file system is FAT32. One of your disks needs to be checked for constency o.s.v".

Då min dator är trög i övrigt så provade jag att göra en diskrensning men ingenting händer. Jag provar sedan att göra en analys för att se om jag behöver diskfragmentera. Då får jag upp ett meddelande som säger att analysen inte kan fortsätta. "Avsökningen har avbrutits på grund av att ett fel inträffade i följande fil: C:" och i rutan som kommer upp syns FAT32.

är inte detta filsystem nödvändigt att ha? Kan jag ta bort det eller vad händer om jag tar bort det, kan nya problem uppstå? Hur får jag bukt på problemet vid uppstart av datorn? Någon som vet? jag vore hemskt tacksam för svar..

tack på förhand
Lollipop

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Som du kanske har hört talas om så består allt i en dator av ettor och nollor. Så även alla dina mp3:or, foton, spel och dokument, ja - dina filer helt enkelt. Allt är bara en enda lång följd av ettor och nollor. För att bringa lite ordning i detta används ett filsystem. Tack vare filsystemet kan du tala om att "det här är en bild", "det här är ett dokument" och så vidare, och du kan till och med ge dem namn och placera dem i mappar. Utan filsystem är allt en enda röra och i praktiken oanvändbart.

FAT32 är en sorts filsystem. Det finns många fler. Det som är vanligast i Windows är NTFS och det är det som rekommenderas numera. FAT32 är äldre och klarar inte lika stora filer.

Som du förstår är fel i filsystemet allvarliga. Att du har fått ett fel du inte lyckas bli av med känns inte så bra. Det man hade gjort i vanliga fall hade varit att köpt en ny hårddisk, men nu har ju du bärbar och då blir ju det bökigt. Det jag rekommenderar att du gör är att i alla fall ta säkerhetskopior på allt viktigt.

I och för sig, det slog mig just att den där kontrollen görs varje gång vid uppstart som datorn inte stängts av på "rätt sätt".

Om du går in på "Den här datorn", högerklickar på din "Lokal disk (C:)", Egenskaper, fliken Verktyg, Felkontroll och "Kontrollera nu...", hittar den några fel då?

tydal skrev:

I och för sig, det slog mig just att den där kontrollen görs varje gång vid uppstart som datorn inte stängts av på "rätt sätt".

Om du går in på "Den här datorn", högerklickar på din "Lokal disk (C:)", Egenskaper, fliken Verktyg, Felkontroll och "Kontrollera nu...", hittar den några fel då?

Hejsan!
Tack för ditt svar och vilken bra förklaring jag fick av dig.. Då förstår jag lite bättre vad det handlar om.. Det här meddelandet jag får upp när jag startar upp datorn kommer även upp då jag har stängt av på rätt sätt så det gör mig lite fundersam.. min sambo funderar på om det kan hjälpa att installera om hela datorn, vad tror du om det?

tack på förhand
mvh Lollipop

Lollipop skrev:

Hejsan!
Tack för ditt svar och vilken bra förklaring jag fick av dig.. Då förstår jag lite bättre vad det handlar om.. Det här meddelandet jag får upp när jag startar upp datorn kommer även upp då jag har stängt av på rätt sätt så det gör mig lite fundersam.. min sambo funderar på om det kan hjälpa att installera om hela datorn, vad tror du om det?

tack på förhand
mvh Lollipop

Hej igen!
Nu har jag provat att göra som du beskriver, och det enda meddelande jag får upp är att kontrollen är färdig, den säger inte till mig att göra någonting mer.. men det finns två alternativ att välja mellan: 1. Reparera fel i filsystemet automatiskt eller 2. Sök fel och reparera dem, är det någonting jag bör ge mig på?

mvh Lollipop

Lollipop skrev:

Hej igen!
Nu har jag provat att göra som du beskriver, och det enda meddelande jag får upp är att kontrollen är färdig, den säger inte till mig att göra någonting mer.. men det finns två alternativ att välja mellan: 1. Reparera fel i filsystemet automatiskt eller 2. Sök fel och reparera dem, är det någonting jag bör ge mig på?

mvh Lollipop

när jag nu valde alternativ 1. Reparera fel i filsystemet automatiskt så får jag upp meddelandet: det gick inte att utföra diskkontrollen eftersom att det inte gick att få exklusiv åtkstomst till vissa windows-filer på enheten. detta kan endast ske om du startar om windows. vill du att diskkontrollen skall genomföras nästa gång du startar om datorn? Jag väljer att starta om datorn och när datorn sedan startar upp får jag upp meddelandet:

Checking file system on C:
the type of the file system is FAT32.

A disk check has been scheduled. Windows will now check the disk.
Volume serial number is 647F-5871. Windows is verifying files and folders......
48 percent completed...

Mvh Lollipop

Lollipop skrev:

min sambo funderar på om det kan hjälpa att installera om hela datorn, vad tror du om det?

Då kommer ju felet som det är nu att försvinna i och med att filsystemet då görs om. Men det kan ju vara så att felet beror på att hårddisken är trasig, och då kommer det att komma tillbaka.

Om det nu är något fel överhuvudtaget vill säga...

Lollipop skrev:

A disk check has been scheduled. Windows will now check the disk.
Volume serial number is 647F-5871. Windows is verifying files and folders......
48 percent completed...

Så långt är allt normalt. Det där betyder bara att den håller på att kolla. Frågan är vad som händer sen. Fick du upp något fel?

tydal skrev:

Så långt är allt normalt. Det där betyder bara att den håller på att kolla. Frågan är vad som händer sen. Fick du upp något fel?

Godmorgon!
Jag fick inte upp något mer felmeddelande efter att jag gjorde detta, men jag undrar om det inte är något mer fel på datorn då den ibland bara slår av när jag sitter vid den. Ibland tjuter det till ganska kraftigt när jag startar upp datorn och igår fräste det i den, det lät ungefär som spräckta högtalare, ett ljud som försvann när jag stängde av och startade upp på nytt igen.. Ibland blir skärmen även svart när jag startar upp och så händer ingenting mer.. Igår låste sig muspekaren för mig och jag kunde inte göra någonting, datorn blir fruktansvärt varm något min sambo antar är processorn.. men fläkten verkar fungera som den ska.. skulle allt detta kunna ha något samband med det vi diskuterat ovan tror du?

tack för all hjälp!
mvh Lollipop

Nej, det låter inte som tecken på hårddiskproblem. Det låter snarare som att det finns program installerade som inte borde vara det. Alltså program du inte vill ha (för de ställer till problem) som automatiskt har installerats via e-post eller hemsidor. Att processorn blir varm och att fläkten går mycket tyder det på att det kör något program i bakgrunden som tar kraft.

Tryck Ctrl+Shift+Esc så kommer du till Aktivitetshanteraren. På fliken Prestanda kan du se hur många procent av processorn som används (CPU). Det ska normalt ligga på några enstaka procent när man inte gör något. Ligger det högre så kolla på fliken Processer. Klicka två gånger på rubriken CPU där så kommer listan att sorteras efter vilket program som använder mest av processorn.

Finns det något program som använder mycket CPU där?

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

det du borde göra nu när du kört och kollat din hårddisk är att byta filsystem till ett bättre. Du kan konvertera till NTFS utan dataförlust mha. kommandot convert.

tydal skrev:

Nej, det låter inte som tecken på hårddiskproblem. Det låter snarare som att det finns program installerade som inte borde vara det. Alltså program du inte vill ha (för de ställer till problem) som automatiskt har installerats via e-post eller hemsidor. Att processorn blir varm och att fläkten går mycket tyder det på att det kör något program i bakgrunden som tar kraft.

Tryck Ctrl+Shift+Esc så kommer du till Aktivitetshanteraren. På fliken Prestanda kan du se hur många procent av processorn som används (CPU). Det ska normalt ligga på några enstaka procent när man inte gör något. Ligger det högre så kolla på fliken Processer. Klicka två gånger på rubriken CPU där så kommer listan att sorteras efter vilket program som använder mest av processorn.

Finns det något program som använder mycket CPU där?

Hejsan!
Jag har kollat aktivitetshanteraren nu och jag hittade en hel del filer som är ganska så stora, jag hittade 6 filer som är mellan 10.000 och 40.000 kb stora och jag vet inte riktigt vad de fyller för funktioner..

mvh Lollipop

stoffe-2k skrev:

det du borde göra nu när du kört och kollat din hårddisk är att byta filsystem till ett bättre. Du kan konvertera till NTFS utan dataförlust mha. kommandot convert.

Okej jag förstår.. hur gör man en sådan? måste jag göra säkerhetskopior när jag gör en sådan konvertering? tack för all hjälp..

mvh lollipop

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

ta säkerhets kopior sen kollar du runt i forumen hur du gör

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)