Är på jakt efter en extern hårddisk som jag i första hand ska använda till min bärbara PC för att utöka lagringskapaciteten. Jag har SÖKT och läst en hel del men det är rätt så gammla trådar som finns därför nypostar jag.
Jag är helt ny när det gäller externa HDD:s så därför efterlyser jag information och framförallt era egna tankar och erfarenheter kring Ext. HDD.
Jag vill ha en på ca:500gb sedan så funderar jag då på en med firewire då det går rätt mycket fortare som jag fattar det. Är det då värt att köpa en 400 el. 800? Vad står det egentligen för???
Sedan så har jag läst mig till att det kan bli lite billigare att köpa en kabinett och en vanlig hårddisk. Är det att rekomendera då man inte får en låda som är utprovad till just den disken, värme osv kanske kan bli problem??
Det vore ju smidigt om man slapp extern strömförsörjning och istället valde en med strömförsörjning via usb/FW. Är det att rekomendera eller ej??
Ja till slut så skulle jag vilja att ni rekomenderar endera en komplett Ext. hårddisk eller en kabinett med hårddisk, som du skulle kunna tänka dig att köpa och lita på. Priset får gärna ligga på en rimlig nivå men jag har ju förstått att man inte får så mycket för under 1500kr.
Satt och jämförde lite på dustin home nu och jag funderar skarpt mellan dom här tre diskarna..
* LACIE PORSCHE DESKTOP 500GB EXTERN FIREWIRE - 1595:-
* WESTERN DIGITAL MYBOOK PREMIUM 500GB USB2/FW - 1695:-
* MAXTOR ONETOUCH III 500GB EXTERN USB2/FW400 - 1795:-
Det skiljer ju inte mycket mellan dom så frågan är ju då om man ska gå på en maxtor direkt eller om kanske WD:n är minst lika bra.. Har så lite erfarenheter av HD märken huvetaget så jag vet inte riktigt.. Vad tros?