Vad är det som styr hur mycket fläkten går på en dator?
På min laptop har fläkten hela tiden gått på väldigt mycket - och allt mer på senaste tiden.
Nu har min hd pajat.
Får för mej att den gått på högvarv för mycket, och att den pajat därför...
Någon som vet...?
Det som borde styra fläkten e hur varm laptopen blir, Och oftast så finns det censorer som känner av värmen och som sedan styr fläktens hastighet...
Antagligen så har din laptop blivit värmare och därför körs fläkten hårdare, Men tydligen så har fläkten inte kunnat kyla din laptop tillräckligt och där av har din HD blivit för varm tillräckligt många gånger så att den tillslut pajade pga av detta...
Hur kan man hålla datorn nerkyld?
Kan man byta fläkt?
Visst kan man byta fläkt. En annan sak är att se till att datorn står på ett fast underlag så att luften kan tas in. Ofta sitter intagen på undersidan. Ytterligare en åtgärd är att då och då rengöra i luftintagen. Det finns också speciella kylplattor du kan ha som underlag.
Mätte du locket så är det nog större än vad själva fläkten är. Om du skruvar upp det så ser du nog modellbeteckningen och kan utifrån den avgöra vad du ska ha för någon.
Det finns inget lock på den, och det stod inget på den heller.
Jag har den inte hemma nu, men den ser ut såhär: Fläkt
Och nu ser jag att bredden på den är sgs samma som diam på fläkten, och den var 70 mm.
Finns det såna?