webForumDet fria alternativet

Datorn luktar bränt

Datorhårdvara

15 svar · 1 849 visningar · startad av Pedda

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg
Frågan#1

Startade datorn och när jag kom in fem minuter senare så luktar det bränt.
Laddade ner SpeedFan, men jag är inte så insatt så värdena säger mig inte så mycket.
Ser värdena ok ut?

speedfan.gif
Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Det ser rätt varmt ut måste jag säga, inte minst om skärmdumpen togs när datorn inte var under tung belastning. Har du möjlighet att öppna datorn och kolla att CPU-fläkten sitter fast ordentligt?

De andra temperaturerna ser rätt höga ut också så det kanske skulle vara en idé att funta på att fixa bättre luftflöde i lådan. Orkar du inte med det kan det bli lite bättre om damm och smuts tas bort så mycket som det går.

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

En liten parentes som kan vara värd att nämnas.
Samma sak hände mig för ett tag sedan, datorn luktade bränt men allt funkade. Det visade sig att ett buntband som jag hade satt runt en kabel hade kommit in i fläkten i chassit och stoppat fläkten... Det var bara att ta bort hindret och sedan luktade det inte bränt längre. Undrar vad som hade hänt om jag inte varit hemma??

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Är det bara jag som reagerar på de små eld-ikonerna bredvid CPU och Ambient? :q

Tempen där verkar för hög faktiskt..

När jag startade om datorn igår så luktade det inget brännt, men temperaturerna var liknande.
En koll inuti visade inga konstigheter och inte mycket damm. Men dammsugning blev det iaf.

Nu har datorn varit på i ca 30 min utan att jag använt den och då ligger CPU på 64 grader och Ambient på 48 grader.

Vad är normala temperaturer egentligen?

Datorn är en Pentium 4 550 3,4 HT. 1536 MB DDR RAM. 680 GB SATA HD. 256 MB ATI RADEON X800 XT, PCI Express

Medlem sedan mars 2007845 inlägg

Ca 40 är normalt. Över 50-55 är skadligt för processorn.
Min ena ligger på 37 grader (p4) och den andra på 43 grader (dual-core). Det är ungefär där dom brukar ligga.

/D

Ajdå, det låter ju inte så bra. :(
Har du mätt med SpeedFan eller med något annat program?

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Normal temp för din arkitektur är kanske runt typ 45-55 grader och det är när datorn inte sliter arslet av sig. Arkitekturen processorn bygger på blir ganska varm av sig men tål samtidigt lite mer värme också. Men i alla fall - temperaturerna känns rätt höga även om de dras upp en del av sommarvärmen (vilken värme? ;)). Har för mig att Prescott ska tåla upp till 75 grader enligt spec. men det är gamla nuffror jag har i huvudet.

Om du känner på CPU-kylaren när datorn är på, är den väldigt varm? Kollade du att CPU-fläkten snurrade och att kylflänsen satt fast ordentligt?
Annars kanske det är läge att ta loss den, göra rent och sätta dit den igen. Orkar man kan kylpasta hjälpa att sänka temperaturen några grader.

Kolla kylningen på grafikkortet också. De brukar generera en massa värme så om den kylningen strular påverkas oftast processortemperaturen också.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

drew skrev:

Ca 40 är normalt. Över 50-55 är skadligt för processorn.

Knappast.

Mitt råd är som vanligt; stirra dig inte blind på temperatursiffrorna. De är ofta inte särskilt tillförlitliga. Se till att det finns ett luftflöde genom lådan och att kylflänsar och liknande inte är igensatta av damm. Om datorn är stabil och hårddiskarna är skapligt svala behöver man normalt inte bry sig.

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

en cpu fungerar bra fram till ca 70grader
över de kan vara skadligt och förkorta cpu´s livslängd

dock ligger din på 69grader vid 0% load vilket är bekymrande
kolla över fläktarna så dom går ordentligt eller inte är igendammade

Jag ska kolla lite bättre på fläktarna när jag har lite tid över senare i veckan och återkommer då.
Jobbar 14 timmars dagar nu innan semestern så det blir kanske i helgen. :x

Tog fritt från jobbet ikväll och skruvade isär datorn och gjorde rent ordentligt.
Och visst gjorde det nytta.
Men det är fortfarande ganska varmt. 46 grader vid uppstart och lite över 50 efter lite surfande.

Bör jag lägga ner mer arbete, byta fläktar osv eller är det lugnt?

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Har du kollat så att alla kablar verkligen sitter i? Snurrar fläktarna som de ska? (Om processorn blir för varm brukar fläkten i regel varva upp och låta mer.)

Japp, har kollat alla kablar och att alla fläktar snurrar som dom ska.
Just nu så hörs knappt fläktarna.

speedfan.gif
Medlem sedan dec. 2004450 inlägg

Pedda --> Hoppas att du inte misstycker att jag ställer en fråga "i din tråd" i samma ämne.

På fliken hos mig på "temp3" så står det 128 grader, detta borde ju inte vara speciellt bra, men vad innebär själva "temp3" ? Samt 128 grader låter ju minst sagt inte bra.

Eller kan man som Muskot skriver enbart hoppa över dessa test även om de blir värden av denna art då det inte är tillförlitliga och betydelsefulla ?

Jag menar, jag vill ogärna vakna inatt och datorn brinner :) I och för sig jag har ju lite korv och bröd och grilla med :birp

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Pedda skrev:

Japp, har kollat alla kablar och att alla fläktar snurrar som dom ska.
Just nu så hörs knappt fläktarna.

Det där är inga värden att oroa sig för. Kör på. :)

meza skrev:

På fliken hos mig på "temp3" så står det 128 grader, detta borde ju inte vara speciellt bra, men vad innebär själva "temp3" ? Samt 128 grader låter ju minst sagt inte bra.

Beror på moderkortet, i de flesta fall (dvs. när temperaturen är +128 eller -128 eller något annat onormalt värde) rör det sig om en sensor som inte rapporterar något temperaturvärde.

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)