webForumDet fria alternativet

Moderkortsproblem?

Datorhårdvara

5 svar · 387 visningar · startad av M@gnus

Medlem sedan jan. 20061 807 inlägg
Frågan#1

Dotterns pc slocknade härom dagen och är sedan dess rätt död. :x

Vi provade först att byta grafikkortet eftersom det kom upp ett "signal missing" meddelande men det blev ingen skillnad.
Nästa steg var att prova att sätta disken i en annan pc. Uppstarten gick relativt bra men den hänger precis när windows ska ladda. Till saken hör att denna maskin har varit strulig från första början.
Nu funderar jag på att byta moderkortet men det är inte helt enkelt att hitta ett med 478-sockel till ett vettigt pris, cpu:n är en P4.

Då började jag att snegla på uppgraderingspaket och hittade ett med en AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz, MSI K9N NEO-F, och Corsair Value S. PC5300 DDR2 1024MB till ett hyffsat pris.

Frågan nu är om det funkar med den gamla disken utan att formatera/intsallera om hela klabbet?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Testat med annan PSU, annat minne?

Byter man moderkort är det enklast att bara installera om systemet.

Medlem sedan mars 2007845 inlägg

Batteriet?

/D

muskot skrev:

Testat med annan PSU, annat minne?

Byter man moderkort är det enklast att bara installera om systemet.

Nope, har ingen annan att testa på förutom andra burkar. Har bara en P4 i besättningen.

drew skrev:

Batteriet?
/D

Jo, det slog mig också att det möjligen skulle kunna vara batteriet. Grejjen är den att missing signal är det enda som syns. Även om batteriet är slut borde väl default bios laddas?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

M@gnus skrev:

Nope, har ingen annan att testa på förutom andra burkar. Har bara en P4 i besättningen.

Du får plocka från de andra burkarna och testa. ;)

M@gnus skrev:

Jo, det slog mig också att det möjligen skulle kunna vara batteriet. Grejjen är den att missing signal är det enda som syns. Även om batteriet är slut borde väl default bios laddas?

Ja, normalt ska datorn fungera ändå (förutom att BIOS-inställningarna hela tiden nollställs). Har dock varit med om en dator som vägrade starta med dött batteri.

muskot skrev:

Har dock varit med om en dator som vägrade starta med dött batteri.

Ok, då ska jag kolla på det när jag kommer hem.

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)