webForumDet fria alternativet

Ny bärbar dator

Datorhårdvara

25 svar · 1 142 visningar · startad av karlj87 · sida 2 av 2

Frågan, av karlj87

Hej alla här på wF! (y) Födelsedagen till ära har jag fått lite pengar till en bärbar dator. Jag kan tänka mig att spendera upp emot 15 000 kr på detta inköp. Då jag själv inte är så bra på hårdvaran i datorer så skulle jag uppskatta lite hjälp. Vad använder jag då datorn till? \- Surfar, lyssnar på musik och tittar på film. \- Brukar spela in lite musik på datorn. Men efter att ha lagt till

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

karlj87 skrev:

Har kollat runt lite nu, på en pc. :) Finns det överhuvudtaget några datorer som säljs utan OS? Vad är det som är bra med Dual Core respektive Singel? Vad ska jag köpa?

Det finns, men är inte speciellt vanligt. Dell skeppar väl datorer med Ubuntu Linux, borde ju vara lite billigare än motsvarande som skeppas med Windows-licens. Är dock inte säker på om de säljer burkar med Ubuntu i Sverige...

När det gäller processor ska du absolut satsa på två kärnor. En sån processor innebär i princip samma sak som att ha två processorer i datorn. I teorin kan du alltså i en idealsituation få dubbelt så mycket kraft som i en dator med en enkärnig processor. Du kan belasta datorn hårt (på en kärna) och ändå ha kraft över på den andra kärnan. Eller fördela arbetet kärnorna emellan och få arbetet gjort snabbare.

Medlem sedan mars 2004662 inlägg

http://prisjakt.nu/produkt.php?e=150347

Den här datorn verkar den vara nåt och ha? Sen funderar jag om jag verkligen behöver GeForce Go 7600. Spelar ju inte speciellt mycket men kanske är bra för annat?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Nej. Pinsamt låg upplösning på skärmen och slö processor. Sen är den ju bra tung också.

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

silfver skrev:

Förlåt ifall jag kommer med det vanliga... men den nya MacBook Pro tycker jag verkar otroligt lockande.

Jag kunde inte hålla mig, utan knallade in i macbutiken och beställde en häromdagen.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Gislaved skrev:

Jag kunde inte hålla mig, utan knallade in i macbutiken och beställde en häromdagen.

Nu blir jag avis. :)

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

silfver skrev:

Nu blir jag avis. :)

Du blir nog ännu mer avis när du får höra att min MacBook Pro dök upp idag. Lycklig som ett barn på julafton blir man.

548 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
420 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)