webForumDet fria alternativet

Ny bärbar dator

Datorhårdvara

25 svar · 1 142 visningar · startad av karlj87

Medlem sedan mars 2004662 inlägg
Frågan#1

Hej alla här på wF! (y)

Födelsedagen till ära har jag fått lite pengar till en bärbar dator. Jag kan tänka mig att spendera upp emot 15 000 kr på detta inköp. Då jag själv inte är så bra på hårdvaran i datorer så skulle jag uppskatta lite hjälp.

Vad använder jag då datorn till?
- Surfar, lyssnar på musik och tittar på film.
- Brukar spela in lite musik på datorn. Men efter att ha lagt till ljud på ett par kanaler brukar det lagga.
- Brukar även spela in lite videos och konvertera dessa.
- Bildbehandling ängnar jag mig en del åt. Även videoredigering ibland, dock inte så avancerat och någon större utsträckning
- En dator utan OS skulle vara bra då jag redan har en licens.

En Webcam skulle vara trevligt, är en extern att föredra framför en intern?

Tack på förhand! :)

Medlem sedan feb. 2006360 inlägg

för de första GRATTIS på 20 års dagen :birp :i

sj tycker jag att man borde köpa till en externa webcam om man man nu ska ha en...men men de gör du som du vill :)

den/dom jag skulle köpa om jag skulle köpa någon är:

http://www.pccity.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-pccity-Site/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=TP.z6oZK9g5SR0EjCGdBwx120000gwaVTuKO?ProductID=0jTD4QFHu.oAAAEREzwqwd9.&CatalogCategoryID=ec3D4QFHixUAAAEOYfo03xil&Selected=Specifications#t_category_tabcontent
pga: att den har bla 7.1 ljudkort om du nu lyssnar på mkt musik och tittar på mkt film och vill koppla in ett litet ljudsystem till

den andra är:

http://www.expert.se/product/product.aspx?id=986950

större hårddisk vilket är bra om du lagrar mkt med egen gjord film musik osv
lite dyrare dock men under 15000 :) ;)

jag skulle nog valt den andra, men de är ju jag

lycka till med sökandet

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Förlåt ifall jag kommer med det vanliga... men den nya MacBook Pro tycker jag verkar otroligt lockande. Är det lite för mycket pengar så fungerar ju den vanliga MacBooken också, helt strålande.

Alla MacBooks har ju inbyggd iSight som är kanonbra. Har inte använt den så jättemycket, men de få gånger jag gjort det så är den jättebra.

r\ Och givetvis, grattis på födelsedagen! :)

Haha, satt bara och väntade på att du skulle komma med Macen dragandes. :e Men Mac, jag vet inte. Har aldrig i mitt liv suttit framför en mac och känns som mac är mer prestige och pris än prestanda. Sen är ju programutbudet mycket större till pc:n? :h Jo, jag vet, fördomar, men jag vill nog ha en pc. :)

karlj87 skrev:

Haha, satt bara och väntade på att du skulle komma med Macen dragandes. :e Men Mac, jag vet inte. Har aldrig i mitt liv suttit framför en mac och känns som mac är mer prestige och pris än prestanda. Sen är ju programutbudet mycket större till pc:n? :h Jo, jag vet, fördomar, men jag vill nog ha en pc. :)

Hehe, ja, jag vet... kan inte hålla mig. :)

Men känner man inte direkt att man kan tänka sig att satsa på en Mac så ska man nog låta bli. Men du har rätt, det mesta du säger är fördomar. ;) Andra datorer kan jag dock inte tipsa om, så lycka till. Men IBM tycker jag gör schysta bärbara. :)

Medlem sedan maj 2005562 inlägg

Alla de punkter du listade på vad du skall använda datorn till klarar en Mac av mycket bra, och är egentligen just de önskemålen som Mac:en är inriktad mot.

Bara för att du använt PC i x antal år behöver ju inte det betyda att du inte kan byta, troligen har du över 50 år av datoranvändande framför dig så det är knappast för sent att byta.

Angående pris prestanda så är Mac-datorer billigare för samma prestanda än motsvarande PC maskiner (har tyvärr dock ingen källa att backa upp detta med men det finns otaliga om man söker).

Angående programutbudet. Det finns troligen betydligt fler program till PC men hur många av dessa är egentligen bra och något att ha? Finns många mycket kompetenta program till Mac och för de punkterna du listade ovan kommer du inte ha det minsta problem att hitta program att använda.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Både MacBook och MacBook Pro är nyligen uppdaterade och operativsystemet är ju – i mitt tycke – en dröm jämfört med Windows. Dessutom går det att köra Windows på en Mac, antingen via t ex. Parallels (som kör Windows under OS X, vilket gör att du blixtsnabbt kan växla mellan operativsystemet eller köra "coherence"-läge, som innebär att Windows inte "syns" utan endast de öppna programfönstren) eller via Boot Camp, där Windows körs utan OS X eller något annat program i botten. Grymt!

När det gäller programutbudet kan jag inte säga att jag direkt saknar något till OS X, det mesta finns (dessutom en del grejer som inte finns i Windows). :)

En extern webbkamera känns dumt/omodernt/osmidigt. Se till att få en inbyggd!

sl0k skrev:

Alla de punkter du listade på vad du skall använda datorn till klarar en Mac av mycket bra, och är egentligen just de önskemålen som Mac:en är inriktad mot.

Precis. :birp

sl0k skrev:

En Mac verkar vara guds våta dröm. ;) Vad är en Mac dålig på då?

karlj87 skrev:

En Mac verkar vara guds våta dröm. ;) Vad är en Mac dålig på då?

Det sägs ju att det bästa programmet till Windows är iTunes. ;)

Vad är dåligt med Mac... ska jag vara ärlig så kommer jag inte på något just nu. Faktiskt. Hade du frågat vad som är dåligt med Windows så hade jag sagt att det gärna hänger sig vid användande. Min Mac har hängt sig bara några gånger, och då är det alltid Azureus fel.

Min MacBook har aldrig kraschat, sedan jag köpte den i september. Fast jag hade å andra sidan aldrig några problem med instabilitet på min gamla Windows-dator heller.

Finns i min smak ingen riktigt bra filhanterare till OS X. Hårdvarumässigt skulle det vara bra med lite fler valmöjligheter. Exempelvis kan du på nya MacBook Pro 17" välja mellan två olika upplösningar och blank eller matt skärm, på MacBook Pro 15" kan du endast välja mellan blank eller matt skärm (dvs. bara en upplösning finns tillgänglig) och på MacBook kan du inte välja alls. Det vore kul om hela linjen åtminstone kunde samma valmöjligheter som MP Pro 17".

Sen är ju Apples priser för uppgraderingar många gånger löjliga. När jag köpte min MacBook valde jag modellen med 512 MB minne och köpte sedan 2 GB från annat håll. Detta sparade jag ett antal tusen kronor på. Samma sak med hårddiskarna.

muskot skrev:

Sen är ju Apples priser för uppgraderingar många gånger löjliga. När jag köpte min MacBook valde jag modellen med 512 MB minne och köpte sedan 2 GB från annat håll. Detta sparade jag ett antal tusen kronor på. Samma sak med hårddiskarna.

Tror att det kan bero på att priserna på ex minne kan variera kraftigt och apple ändrar inte priserna lika ofta.
Köpte min MB i november, samma dag de lanserade den med C2D. Samtidigt som de lanserade den sänkte de priserna på minnesuppgradering, jag gjorde då en jämförelse och för mig var det billigare att köpa med 2GB minne från Apple direkt än att köpa till det i efterhand och uppgradera själv.

Jo, hårdvarumässigt finns det ju en del att klaga på. Särskilt priserna. Men just OSX har jag inget direkt att klaga på. :) Men jag lovar att återkomma när jag kommer på nåt. ;)

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Vad är dåligt med mac?

Det som muskot säger. En riktigt kompetent filhanterare, dock använder jag terminalen mer och mer.
Alla tecken på tangentbordet som du är van vid att det är utmärkta och veta var dem finns är inte alltid placerade på samma ställen och ej heller riktigt ordentligt utmärkta.
En riktigt bra torrent-klient saknas för de som inte vill köra Azureus. Det finns bra, men de saknar oftast det där lilla extra som gör en klient rikigt bra.
Det finns inte lika många spel och inte samma spel. Men detta är lösbart med t.ex parallells eller bootcamp.

Men man "vänjer" sig, inte det dåliga vänjer sig dock, vid skillnaderna och lär sig trivas med alternativen. QuickSilver t.ex är ett riktigt kungligt program där du med plugins egentligen kan göra allt. Bl.a skicka IM-meddelanden och lägga till text till en fil eller bara öppna ett program.

colione skrev:

Vad är dåligt med mac?

Det som muskot säger. En riktigt kompetent filhanterare, dock använder jag terminalen mer och mer.

Vad är det ni saknar som inte finns i Finder ? Klarar alla mina dagliga filhanteringsuppgifter med Finder i kombination med Quicksilver. Vid vissa tillämpningar använder även jag terminalen men det är inte så ofta.

colione skrev:

Alla tecken på tangentbordet som du är van vid att det är utmärkta och veta var dem finns är inte alltid placerade på samma ställen och ej heller riktigt ordentligt utmärkta.

Ser väl knappast det som någon nackdel, svårt att säga vilken av uppsättningarna som är rätt resp. fel det är enbart en vanesak.

colione skrev:

Men man "vänjer" sig, inte det dåliga vänjer sig dock, vid skillnaderna och lär sig trivas med alternativen. QuickSilver t.ex är ett riktigt kungligt program där du med plugins egentligen kan göra allt. Bl.a skicka IM-meddelanden och lägga till text till en fil eller bara öppna ett program.

Agree, Quicksilver är riktigt bra och vad jag förstått finns ingen motsvarighet i Windows, vilket många klagat på.

sl0k skrev:

Vad är det ni saknar som inte finns i Finder ?

Svårt att komma på på rak arm. Har inget behov av något jätteavancerat.

Men jag skulle vilja ha trädvy, dubbla "paneler" och flikar (typ som xplorer2 till Windows). Bättre "spårbarhet" så att man ser var i filsystemet man är, bättre inställningsmöjligheter kring hur filerna presenteras (t ex. små ikoner eller listvy, men utan detaljer. Finder slösar med skärmutrymme.).

Sen vore det bra om man kunde "klippa ut" och "klistra in" filer.

Att inte äpple+x fungerar i Findern är sån jävla miss. Nu kom jag på det. Det enda negativa jag kan komma på med OSX. :)

Ok, jo har läst även på andra ställen att folk kritiserar Finder. Vad jag förstått skall den vara förbättrad till Leopard som kommer nu till sommaren(?).

För att "klippa klistra" brukar jag använda Quicksilver. Markerar vad som skall flytta, "startar" quicksilver, väljer Current Selection, move och sen vart den skall flyttas. Enkelt och smidigt.

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

De som jag ser som de bästa alternativen till finder anser jag vara. xfile, muCommander och Disk order. Varav två kostar pengar.

http://rixstep.com/1/20070604,00.shtml
http://www.mucommander.com/index.php
http://www.likemac.ru/english/

Har kollat runt lite nu, på en pc. :) Finns det överhuvudtaget några datorer som säljs utan OS? Vad är det som är bra med Dual Core respektive Singel? Vad ska jag köpa?

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
142 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)