webForumDet fria alternativet

Orkar min dator med en 20"-skärm?

Datorhårdvara

8 svar · 498 visningar · startad av Dryden

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg
Frågan#1

Jag har idag lite problem (tror jag) med mitt nätaggregat som jag ännu inte fått tummen ur att byta. Troligtvis orkar det inte förse mina olika prylar med ström, bland annat poppar ett nVidia-meddelande upp som säger att grafikkortet inte får tillräckligt med ström och att det går ner på lägre kapacitet och ibland drar någon fläkt igång och låter som ett Saab 340-plan. :OO

Hur som helst, idag har jag en 17" platt sak (Hyundai Q17S) som jag troligtvis kommer att byta bort inom kort till en 20":are från Dell. Frågan är då - drar den mer ström än min nuvarande? Har storleken betydelse? ;)

...och ja! Jag ska byta nätagg. Snart. ;)

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Skärmen brukar väl ha separat ström? alltså en sladd i väggutaget? och alltså inte gå genom nätaggregatet?

Jag vet inte hur det fungerar, men måste inte grafikkortet pumpa på hårdare om jag nu då ökar skärmens upplösning från 1280x1024 till 1600x1050?

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Jag får samma felmeddelande från mitt grafilkort ibland

Lasp skrev:

Jag får samma felmeddelande från mitt grafilkort ibland

http://www.webforum.nu/attachment.php?attachmentid=8382

Medlem sedan maj 20031 682 inlägg

kolla så att den extra strömkabeln sitter på plats i kortet och inte glappar. Det andra är att se till att grafikkortsfläkten a) snurrar och b) inte är täckt av damm. Detsamma gäller kylflänsen (dock behöver den inte snurra).

Medlem sedan jan. 20061 807 inlägg

Jag har svårt att tänka mig att skärmen skulle dra ström via grafikkortet. Hellre då något annat (som Akerlundh påpekar, damm i fläkten etc). Oavsett storlek på skärmen beror outputen på vad kortet klarar av att leverera.

Kortet ska inte ha några problem med att leverera upplösningar i kategorin 1600x1xxx (enligt några sidor jag kollat på) så den biten är jag inte orolig för. Vad gäller kablage så har jag efter lite research i burken vid tidigare tillfällen inte hittat något skumt som glappande/lösa/ej isatta kablar. Skumt är bara förnamnet men bra, jag utgår tillsvidare från att min burk kommer att må prima med en större skärm och upplösning därefter. :)

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Dryden skrev:

Vad gäller kablage så har jag efter lite research i burken vid tidigare tillfällen inte hittat något skumt

Är du säker på att du har en strömkabel som går från ditt nätaggregat direkt till grafikkortet? Kortet klarar sig inte på bara den ström den får från moderkortet så kolla att du verkligen har denna extrakabel.

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)