webForumDet fria alternativet

Datorn hittar inte sata-hårddisk, borta från bios...

Datorhårdvara

4 svar · 9 441 visningar · startad av battistino

Medlem sedan okt. 2004246 inlägg
Frågan#1

Nu återkommer jag med en tråd om samma ämne som i en annan jag hade för ett tag sedan, men det blev bara rörigt i den tråden: http://www.webforum.nu/showthread.php?p=1186746#post1186746

Nu har samma fel hönt igen...Förra gången löstes det tror jag genom att datorn slängdes in på service istället... Blev för mkt pill...

Fick en blueescreen av typen allvarlig igen, under uppstart av datorn. Startar om datorn å då vill den ha en boot diskett...men strunt i det...

Jag kan se att Hårddisken har försvunnit från bios, alltså satakretsen på moderkortet läser inte in hårddisken...Då har jag hört att man måste slänga in en diskett som installerar drivrutinerna till satakontrollern igen...Är det så?

Denna gången hoppas jag det är tydligt va problemet är...

Det ska ju inte behövas, felet är ju självklart nu behöver jag bara veta hur det ska lösas...
moderkort: msi 865 pe neo2 -p
Fungerande länk: http://global.msi.com.tw/index.php?func=proddesc&prod_no=150&maincat_no=1

Behöver lösa problemet snarast! tack på förhand

Kan tillägga att Windows Xp pro ligger installerat på denna hårddisken och jag har endast den hårddisken i datorn...

Medlem sedan aug. 2004903 inlägg

ibland så måste man installera sata drivrutiner..beror lite på. Om du har en diskett kan du prova göra så här..

1. starta om en xp skiva och boota med den
2. när den läser in hårdvaran, tryck på den knappen som dem säger för att installera en enhet.
3. stoppa in disketten...installera

Testade tipsen jag fått här + lite till, men tyvärr så kom jag fram till att hårddisken var trasig...skickade den för säkerhetsskull till en datafirma som fick kontrollera, tyvärr kom de fram till att Hårddisken var trasig...

Men tack för all hjälp!
blir till att köpa ny hårddisk.

Nu är det så att jag måste återuppta den här tråden då problemet liksom sitter i än.

Som jag skrev tidigare så var felet att hårddisken var trasig. MEN jag har mina tvivel, för då köptes en ny SATA hårddisk som koplades in, nu när jag startar datorn så hittas inte heller den här hårddisken i bios...

Nya hårddisken är för övrigt SATA2 men visst är det så att den är bakåtkompatibel och ska funka i sata1 på moderkortet?

Alltså vad kan felet vara?

I nästa vecka nu så får jag enkel tillgång så att jag kan testa den gamla och nya Sata disken i en fungerande dator. men jag vill lösa det innan dess.

Alla förslag eller frågor som ni kan komma på är det bara att skriva här, jag svarar på allt jag kan, måste lösa det här!

Jag har ingen diskett så att jag kan testa att installera drivrutiner till satacontrollern. Jag tar gärna emot all hjälp jag kan få att eventuellt hitta någon son drivrutin som passar.

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
113 ms — ändringar (db)