webForumDet fria alternativet

liten enkel och billig PC?

Datorhårdvara

5 svar · 615 visningar · startad av Cassady

Medlem sedan aug. 20051 601 inlägg
Frågan#1

Skulle behöva en liten burk till att spela filmer och visa bilder.

Krav:
- Ska fixa Win XP
- Kunna spela de vanligaste videoformaten
- Ska vara relativt tyst
- Ska ha DVI-utgång (om det nu är så det heter)
- Ska vara BILLIG ;)
- WLAN

Hur billigt tror ni att man kan få tag på en sådan och vart får man tag på en?

Medlem sedan sep. 2006867 inlägg

Min tjej köpte en Hp laptop som klarar det där för 5.900 Ett bra köp och förvisso med något nedsatt pris men det finns liknande ute. Vad är billigt för dig?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Menar du billigt som i "billigast-möjliga-oavsett-om-det-är-dumsnålt" eller prisvärt? I princip all billig hårdvara av i dag uppfyller dina krav (förutom det där med DVI, billiga moderkort med integrerad grafik har bara VGA).

Ett exempel: en 500 GB-hårddisk kostar runt 2 kr per gigabyte. En disk på 80 GB kostar ungefär 5 kr per gigabyte. Prislappen på 80 GB-disken är naturligtvis lägre, men vilken disk är egentligen billigast?

Men jag skulle gissa att du kan få en dumsnålt byggd burk för ca 2500 kr. Kolla på Prisjakt.

Förtydligar mig lite.

Är ute efter en jättebillig pryl (skiter den sig efter ett halvår så får det vara så). Vi är två fattiga studenter i en lägenhet med varsin dator. Nu vill vi ha en att koppla till TV:n via DVI. Denna behöver endast en minimal HD (5 Gb borde räcka). Tanken är att dela en mapp på denna över nätverket och bara skicka över de filmer, musikfiler och bilder man vill spela/visa för stunden.

Vi behöver alltså en dator av modell äldre skulle jag gissa men med tillräckligt modern prestanda för att låta oss skicka in ett billigt WLAN-kort och ett billigt grafikkort med DVI-utgång. Eftersom jag inte är jättehaj på det här med hårdvara är min fråga hur billigt jag kan komma undan om jag vill ha en dator som fixar XP och har ett moderkort som låter oss köra ett relativt nytt grafikkort med DVI och ett WLAN-kort.

Helt enkelt. Hur ser mina minimikrav ut vad det gäller datorns prestanda och vad är ett rimligt pris för en burk med denna prestanda?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Antar att ni inte tänkt köra högupplöst material, typ 720p eller 1080p? Då blir det genast lite dyrare, nämligen.

Sålänge det finns en AGP-plats är det inga problem att få tag i ett grafikkort med DVI. Samma sak med WLAN-kort, räcker att det finns en ledig PCI-plats.

En beg. burk med 512 MB minne och en CPU i stil med Athlon XP 2000+ eller Pentium 4 2 GHz kommer att räcka utan problem. Egentligen räcker ännu sämre, men det är ju skönt att ha lite marginal. En Xbox klarar ju i princip allt ni vill (förutom DVI och WLAN) och den har bara en Pentium III/Celeron på 733 MHz och 64 MB minne. XBMC är annars en extremt bra lösning för streaming, om man kan leva utan DVI (komponent finns) och utan WLAN (endast vanligt ethernet). En beg. Xbox med chip får man för under tusenlappen.

muskot skrev:

Antar att ni inte tänkt köra högupplöst material, typ 720p eller 1080p? Då blir det genast lite dyrare, nämligen.

Sålänge det finns en AGP-plats är det inga problem att få tag i ett grafikkort med DVI. Samma sak med WLAN-kort, räcker att det finns en ledig PCI-plats.

En beg. burk med 512 MB minne och en CPU i stil med Athlon XP 2000+ eller Pentium 4 2 GHz kommer att räcka utan problem. Egentligen räcker ännu sämre, men det är ju skönt att ha lite marginal. En Xbox klarar ju i princip allt ni vill (förutom DVI och WLAN) och den har bara en Pentium III/Celeron på 733 MHz och 64 MB minne. XBMC är annars en extremt bra lösning för streaming, om man kan leva utan DVI (komponent finns) och utan WLAN (endast vanligt ethernet). En beg. Xbox med chip får man för under tusenlappen.

Nu börjar det likna något. Xbox kan uteslutas med en gång. Vad gäller för att kunna köra högupplöst material?

Någon kanske kan sammanställa en liten lista över minimikrav så jag vet vad jag ska leta efter? :)

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)