webForumDet fria alternativet

AppleCare till Macbook?

Datorhårdvara

7 svar · 552 visningar · startad av Gein

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg
Frågan#1

Jag är i fart med viga in mig själv till Mac-världen då jag tänkt köpa en Macbook. Ni som redan har en Macbook, köpte ni med AppleCare eller struntade ni i det? 1 års garanti känns ju spontant lite klent men samtidigt kostar det 3k för AppleCare.
Så vad säger ni? Övriga tips är givetvis välkomna. Jag har funderat på mellanvarianten av Macbook samt köpa till extra minne i efterhand. 80GB hårddisk duger utmärkt då jag har en server att slanga över filer till vid behov och i värsta fall kan man ju köpa en extern hårddisk.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Jag valde bort det, kändes för dyrt. Naturligtvis bra att ha om det blir något strul, men garanti i 12 månader och 36 månaders reklamationsrätt brukar vara tillräckligt i de flesta fall.

Köper heller aldrig försäkringar till tv-apparater, mobiltelefoner och liknande.

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Tänk på att AppleCare gäller WorldWide så om du är mycket ute och reser så kan man få hjälp med den där man befinner sig. Har man inte det så måste man lämna in den där man köpte den, vilket kan vara lite jobbigt om den går sönder utomlands.

Våran lagstadgade reklamationsrätt gäller bara fabrikationsfel och att felet fanns när du köpte varan. Här kan man läsa mera http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel_datum.asp?lngArticleId=4216&lngCategoryId=546 tänk speciellt på 6 månaders regeln.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

"Sexmånadersregeln" spelar ingen roll i detta fall, eftersom Apple erbjuder 12 månaders garanti.

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Till en MacBook hade jag struntat i det eftersom den ändå är så pass "billig". Till en MacBook Pro hade jag köpt det, en massa extra pengar, men i slutändan kan jag inte tro annat än att det skulle vara värt det, framförallt om du reser runt mycket med den.

Tack för tipsen. Det blev utan AppleCare och nu är jag stolt ägare av en Macbook :)
Man känner sig som en nybörjare igen, hittar ingenstans ;)

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Vad kul! :D Mac håller verkligen på att ta över. :)

Nybörjartips och sådär hittar du ju i Den stora mac-tråden. :bire

silfver skrev:

Vad kul! :D Mac håller verkligen på att ta över. :)

Nybörjartips och sådär hittar du ju i Den stora mac-tråden. :bire

Ja, grymt kul! :)
Har snart gått igen hela Mac-tråden, många bra tips där!

250 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
116 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
115 ms — ändringar (db)