webForumDet fria alternativet

Inte ström till hela datorn??

Datorhårdvara

2 svar · 311 visningar · startad av henkepenka

Medlem sedan sep. 2002125 inlägg
Frågan#1

Hej,
Ett konstigt fel har uppstått.

Jag köpte nya minnen i början på veckan (2 st 1Gb) och satte i dessa. Allt flöt på bra ända tills igårkväll. Då började datorn hänga sig och jag blev tvungen att stänga av datorn. När jag satte på den igen, hängde den sig igen efter 30 sek - 1 min.
Då plockade jag isär datorn. Tänkte att jag kanske inte satt i minnena ordentligt, men allt såg bra ut.
Jag satte ihop allt och startade upp datorn. Då startade endast processor-fläkten och nätdels-fläkten. Jag kunde även trycka ut cd-n. Men ingen av de två chassifläktarna fungerade och det lät inte som om hårddiskarna gick igång. Processorn vet jag inte om den startade, men jag tror inte de. Ingenting kommer ut på skärmen, den startas inte ens.

Tänkte att det kanske blivit nått fel på nät-delen, men jag testade med en annan ny, och det var samma fel.

Är detta något problem som ni har hört om innan? Är det moderkortet som gått sönder? Några förslag??

//Henrik

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Har du testat att stoppa i de gamla minnena igen? Testat med ett minne i taget? Testat att köra ett ensamt minne på olika minnesplatser?

Medlem sedan sep. 2002125 inlägg

Ja, jag har testat att byta mellan de olika minnena på olika sätt. Inget verkar fungera. Jag har ju varit lite klantig och inte använt något ESD skydd...men kan delar av moderkortet gå sönder? Eftersom fläkten till processorn funkar och inte något annat?

280 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
132 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
134 ms — ändringar (db)