Inhandlade ett MicroMemory 1GB USB-minne på SIBA häromdagen, för användning i bilstereon. Kopierade över ett par kataloger bara för att testa, o allt verkade funka bra, inga problem att spela upp i bilstereon (hade ett SanDisk microCruzer som inte funkade i bilestereon förut).
Men så skulle jag kopiera över lite mer grejer, o när jag då kollade innehållet på minnet i datorn så såg jag att ett par kataloger var tomma! Och ytterligare en annan katalog innehöll en massa underkataloger med kryptiska namn, gick ej att ta bort utan formatering.
Sedan dess har jag gjort lite utförligare tester. Det visar sig då att ibland när jag kopierar över en katalog till minnet, så verkar allt fungera och filerna ligger där fint o snyggt. Men tar jag då ut minnet o stoppar i det igen, så finns katalogen kvar, men filerna i den är borta! Men det lediga utrymmet på minnet har inte minskat, alltså finns filerna där på nåt vis, men visas inte.... Verkar bara hända med vissa kataloger också, skitskumt. Fel på minnet eller finns det nån annan förklaring??
Ursäkta att jag lägger mig i tråden men mitt USB-minne verkar ha pajjat, jag tar alltid bara ur det utan att använda säker borttagning, kan detta ha pajjat det?
Ursäkta att jag lägger mig i tråden men mitt USB-minne verkar ha pajjat, jag tar alltid bara ur det utan att använda säker borttagning, kan detta ha pajjat det?
Risken finns ju, det är väl bland annat därför tillverkarna hänvisar till "utför säker borttagning".
Om datorn håller på att skriva till eller utför någon annan operation på minnet i samma veva som du rycker ut det är nog risken stor att det blir fel.
Okej, nu har jag felsökt lite mer. Det bästa resultatet får jag när jag kör minnet i "Optimize for performance"-läge (Högerklicka på enheten i Utforskaren, Properties -> Hardware -> Välj enhet i listan -> Properties -> Policies). När jag kopierat över mina filer så högerklickar jag på enheten i Utforskaren igen, och väljer "Eject". Sedan plockar jag ur minnet. Detta har för mig gett bättre resultat än att köra "Safely remove hardware", fråga mig inte varför. 7 gånger av 10 har det lyckats med denna procedur, men bara 3 gånger av 10 när jag väljer "Safely remove hardware" istället för Eject. Och innan jag valde "Optimize for performance"-läget så funkade det 0 gånger av 10 :)
264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e