webForumDet fria alternativet

Switch för hårddiskar (flera os)

Datorhårdvara

6 svar · 1 191 visningar · startad av fredriksk

Medlem sedan maj 2001211 inlägg
Frågan#1

Tänkte börja att gradvis flyta över till Linux även på min stationära dator hemma. Problemet är att jag behöver köra olika OS på samma dator ett tag framöver. Visst kan man köra en bootloader men då blir det väl fortfarande problem om man får för sig att installera om XP?

För en väldans lång tid sedan sprang jag på en hårddisk switch som flippade om diskarna så att den secundära blev den primära och att man därmed kunde starta rätt os.

Någon som vet vad jag pratar om?

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Det enklaste är kanske att köpa en vagga/kasset så att man enkelt kan byta hårddisk.

Ex. en sådan här: http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010052683

det jag letar efter är en switchknapp som switchar mellan diskarna. Jag tänker montera båda diskarna internt. Jag vill ju kunna använda båda diskarna så att byta är inte aktuellt.

alltså: Den primära disken som kör windows XP skall alltså bli sekundär och den som var sekundär skall bli primär och därmed bota linux. typ...

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Du kan enkelt göra en själv. Men jag har haft en som man switchar med nyckel.
Annars är det bara att dra två tåtar från resp slavebygling och ordna kortslutning.

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Annars brukar man kunna ändra i biosen vilken disk som ska boota först.

Du kan enkelt göra en själv. Men jag har haft en som man switchar med nyckel.
Annars är det bara att dra två tåtar från resp slavebygling och ordna kortslutning.

Räcker detta? kommer BIOS själv att leta efter primär partiotionen på aktuell primary disc?

Annars brukar man kunna ändra i biosen vilken disk som ska boota först.

vill ju helst inte behöva gå in i BIOS varje gång jag vill boota det andra OSet

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Det beror ju på om du har MBR på disken i fråga. Du kan läsa lite om partitioner här:

http://www.webforum.nu/showthread.php?p=1216197#post1216197

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
116 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)