webForumDet fria alternativet

Nytt grafikkort

Datorhårdvara

10 svar · 749 visningar · startad av Okkido

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg
Frågan#1

En kompis har köpt ett nytt grafikkort till sin Dell™ Dimension™ 4550 Series. Det nya grafikkortet är ett ASUS n7600GS AGP 8x/4x.

Kortet sätts i utan problem men när man startar datorn visas inget på skärmen, varken om man använder DVI eller VGA anslutning.

Någon som har någon aning om vad felet kan bero på och hur man...tja.. får fram en bild?

Medlem sedan apr. 20032 072 inlägg

Det är inte så att det krävs en extra strömsladd? (en del nya kort gör det, och i mina kretsar har jag hört om flera som felsökt i timmar bara för att konstatera att de glömt en sladd).
Om inte? Du får inget felmeddelande i form av ljud? Det finns inga särskilda instruktioner som följde med kortet? Allt i BIOS är korrekt?

Coccozz skrev:

Det är inte så att det krävs en extra strömsladd? (en del nya kort gör det, och i mina kretsar har jag hört om flera som felsökt i timmar bara för att konstatera att de glömt en sladd).
Om inte? Du får inget felmeddelande i form av ljud? Det finns inga särskilda instruktioner som följde med kortet? Allt i BIOS är korrekt?

Jo, en strömsladd är i kopplad. Utan strömsladden så ger datorn ett brutalt pip ifrån sig så fort el-sladden kopplas in.
Men när strömsladden är ikopplad går grafikkortets fläkt igång och uppstarten verkar normal. Fast utan bild.

Enda som står i instruktionsboken är att man ska avinstallera gamla drivrutiner och koppla in strömsladden till grafikkortet.

Finns inte direkt så mycket att ändra i BIOS. Verkar som Dell begränsat väldigt mycket.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Nollställt CMOS på moderkortet när det nya kortet är installerat? Tagit ur och i det för att säkerställa att det verkligen sitter i? Tillräckligt med kraft i nätaggregatet?

Medlem sedan apr. 20032 072 inlägg

Okej, jag vågar inte säga hur man gör för att installera grafikkort på en DELL-dator. Det jag spontant kan säga är att det verkar hårdvarumässigt korrekt.
Det du kan göra bums innan du börjar med att felsöka vilt är att pröva kortet i en annan dator. Fungerar det där så är det inte hårdvarufel (på kortet), gör det inte det så är det sannolikt det (förutsatt att ni inte missat något, vilket ni dock troligen inte gjort, det finns ju inte så många moment i installationen av ett grafikkort).

r// CMOS är en bra poäng.

Inte testat nollställa CMOS. Får be han testa det.
Om det är tillräckligt med kraft i nätaggregatet vet jag ingenting om och vet inte hur jag kollar upp det heller. Men funkar inte grafikkortet ändå, men kan inte köras optimalt isåfall? Har för mig jag hört det nånstans.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Okkido skrev:

Men funkar inte grafikkortet ändå, men kan inte köras optimalt isåfall? Har för mig jag hört det nånstans.

Så var det för mig iaf när jag glömde strömsladden en gång.

Okkido skrev:

Men funkar inte grafikkortet ändå, men kan inte köras optimalt isåfall? Har för mig jag hört det nånstans.

Om nätaggregatet är för klent kommer det inte orka med lasten som blir när datorn startar.

Vet inte vad Dimension 4550 är för dator, men om det satt ett mycket klenare kort i som standard är det inte omöjligt att felet beror på nätaggregatet. Dell överdimensionerar ju knappast mer än nödvändigt.

Att testa grafikkortet i en annan dator är ju annars en bra början.

Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg

kompisen är jag... funderar på om man kan koppla ur floppy, cd och hdd, borde inte det finnas kraft då?

Lite mer blir ju tillgängligt, men det är ju inte säkert att det räcker... om det nu öht. är nätaggregatet.

Enklast är nog om du kan börja med att testa kortet i en annan dator, för det kan ju vara det som strular.

lol crisse heil heil.

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
117 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)