webForumDet fria alternativet

Optical In?

Datorhårdvara

3 svar · 460 visningar · startad av Coccozz

Medlem sedan apr. 20032 072 inlägg
Frågan#1

Hej!
Med risk för att bli dagens tekniske idiot så frågar jag, Toslinkuttaget (ev. Minijack) på mitt inbyggda ljudkort (på moderkortet), stödjer denna kontakten även insignaler? Mao. kan jag koppla DVD-spelarens ljud dit och få sorroundljud i PC-högtalarna?
Om inte, fungerar det på t.ex. detta kortet? Där står ju:

FlexiJack (Digital In / Digital Out / Line In / Microphone) via 3.50 mm minijack

Jag kan nu svara mig själv så långt som till att det inte går att koppli in en ljudkälla via den optiska kontakten på det inbyggda ljudkortet som jag har idag eftersom det i manualen (som jag hittade efter flitigt letande bland gamla kartonger) stod klart och tydligt "Optical OUT".
Hursomhelst, frågan återstår om det är möjligt att koppla in surroundljud via optisk från DVD-spelaren till datorn via ett ljudkort som inte kostar över tusenlappen?

Är det ingen som har en aning?

Har nu läst om en kille som kopplat sin XBOX360 till datorhögtalarna via den optiska ingången på sitt ljudkort. Då borde väl samma sak vara möjlig även för en DVD-spelare? Ska ringa Kjell imorgon och höra med de, dem har ofta svar på mina frågor.

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)