Japp, om du har 2 minnen så kan du köra Dual Channel, och det är positivt.
Hur mycket W du behöver beror inte bara på CPU, utan även grafikkort, diskar och annat som sitter i maskinen.
9 svar · 612 visningar · startad av apansson
Jag mailade datorbutiken.com om ett datorpaket jag satt hop med hjälp av deras hemsida. Jag valde "Kingston KVR667D2N5/1G 1024MB DDR2 PC2-5400 667MHz 1024DDR2K667" som minne till datorn.
- Jag fick sedan till svar från dem: -
(Ett starkare nätagg bör du nog införskaffa), och två st minnen så att du kan utnyttja Dual Channel.
Ska man alltså ha 2 st minnen på 512 vardera istället för ett på 1024?????
Sen undrar jag oxå om det räcker med ett nätaggregat på 350 W till en Inter core 2 duo processor? Dom hävdade att jag behövde ett starkare, men å andra sidan säljer dom datorpaket med den processorn och 350 W.
Någon som är kunnig???
Japp, om du har 2 minnen så kan du köra Dual Channel, och det är positivt.
Hur mycket W du behöver beror inte bara på CPU, utan även grafikkort, diskar och annat som sitter i maskinen.
kräver core 2 duo dual channel ? var det inte de gamla P4:orna :q
Det finns ingen CPU som kräver dual channel, men du får ju snabbare minnes-kommuniktion om du har det.
http://www.extreme.outervision.com/powercalc.jsp
Där kan du kolla ungefär vad du behöver i Watt beroende på vad du stoppar i burken. Tänk på att Watt inte är allt.
apansson skrev:
Sen undrar jag oxå om det räcker med ett nätaggregat på 350 W till en Inter core 2 duo processor? Dom hävdade att jag behövde ett starkare, men å andra sidan säljer dom datorpaket med den processorn och 350 W.
Någon som är kunnig???
Antagligen så kräver Grafikkortet mer, Te.x så köpte jag ett GeForce 8800GTS och det kräver att man har ett nätaggregat på 400W.
Att köpa små minnesmoduler, som 512 MB faktiskt är i dag, är IMHO dumt. Köp en 1024 MB-sticka och uppgradera med ytterligare en när du har råd/behov. Prestandavinsten vid dual channel är inte så stor annat än om man har en grafikkrets med delat minne.
Effekten är ganska ointressant, ett agg märkt till 350W från en seriös tillverkare är en helt annan sak än ett agg med samma effektangivelse från nån skräpföretag som t ex. Qtec som enbart säljer på lågt pris kombinerat med en hög effektsiffra. Kolla hellre på strömstyrkorna och köp från en seriös tillverkare som Seasonic (eller FSP om du vill snåla lite).
Tack för råden. Ska kolla upp detta.
Muskot.. Jag upptackte till min fasa att det var ett Qtec som sitter i min burk. Kan det vara det som skapar problemen i denna tråden? Enligt testen jag länkade till så behöver jag 336W vid normal användning.
Nicrosoft skrev:
Muskot.. Jag upptackte till min fasa att det var ett Qtec som sitter i min burk. Kan det vara det som skapar problemen i denna tråden? Enligt testen jag länkade till så behöver jag 336W vid normal användning.
Nej, det låter inte troligt. Ett dålig nätaggregat leder framförallt till att datorn blir instabil, inte att den kör CS långsammare.
Det skulle kunna vara processorn som "throttlar", dvs. sänker klockfrekvensen när den anser sig vara för varm.