webForumDet fria alternativet

Hjälp mig!

Datorhårdvara

5 svar · 265 visningar · startad av Jeppeweb

Medlem sedan sep. 2006462 inlägg
Frågan#1

Hej!

Fick mina nya datordelar idag.. Efter många om o men med byggandet så har jag äntligen kommit så långt att jag fått igång skärmen.. men nu har jag stött på andra problem nämligen det att datorn icke hittar varken hårddisken eller cd romen.. kör på samma ide kabel?! om jag kör med endast hårdissken eller cd romen så fungerar det.. sjukt..nån som har ngn aning om vad som kan vara problemet ? tack på förhand..!

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Kolla så att den ena är master och den andra är slave, alternativt att bägge är "cable select".

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Hårddisken och/eller cd-läsaren är felaktigt byglade. Se till att bygeln på hårddisken är satt som "master" och bygeln på cd-läsaren som "slave". Alternativt kan du sätta båda enheterna som "cable select", då styrs master- och slave-förhållandet av hur de är inkopplade på kabeln.

Medlem sedan juni 2000974 inlägg

Oftast har man 2 IDE-kablar och kan koppla på dessa 2 hårddiskar och 2 DVD/CD-brännare. Kan man istället koppla på 3 hårddiskar och 1 DVD-brännare?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Du kan koppla två IDE-enheter per kanal. Om det är hårddiskar, CD-läsare eller något annat spelar ingen roll.

Medlem sedan aug. 20011 346 inlägg

ja

;)

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)