webForumDet fria alternativet

Bootproblem med EPOX moderkort

Datorhårdvara

8 svar · 474 visningar · startad av nicclas

Medlem sedan feb. 20001 050 inlägg
Frågan#1

Jag har en dator med ett Epox 4PCA3 (4PCA3l) moderkort, en Intel Pentium 4 2.6GHz processor, ett 512MB minne och ett Radeon 9600 grafikkort, en SATA HD och en IDE DVD. Den använder en AwardBIOS som heter 4c3i4a20. När jag vill starta min dator så "fastnar" den i något konstigt läge och vill inte boota. Istället för ett "startpip" och lite disksnurr, som är brukligt, så börjar datorn att pipa (piiiip-tyst-piiiip-tyst-piiiip-...) ända till jag stänger av eller "resettar" den. Det finns en display för en POST CODE på moderkortet och den visar oftast koden AF när datorn fastnar i detta läge. Den koden finns inte omnämnd alls i manualen.

Om jag "resettar" datorn mitt i pipandet, och gör den proceduren 3-5 gånger, så bootar den oftast normalt till slut. Vissa gånger när jag gör det så kan den visa felmeddelandet "BIOS Error" och pipa "dubbelt så mycket". I det fallet så brukar ytterligare en reset, och nyinställningar i BIOS, göra att den bootar normalt vid nästa reset.

I något fall när datorn har bootat normalt så har den "fastnat" när Windows laddas, men det är mycket mera ovanligt.

Jag har provat att koppla ur DVDn, kört MemTest (en windowsversion, utan felmeddelanden), bytt minneskapsel, "flashat om" BIOS, men inget av det gör att datorn fungerar annorlunda.

Är det någon som har något förlag på annat jag kan prova för att försöka hitta var felet är?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

AF är förmodligen en indikering för minnesproblem. Har du testat att sätta minnesmodulen(/erna) i andra slots?

Jo, jag har provat bara använda slot nr 1, eller bara nummer 3, eller båda. Jag märker ingen skillnad. (Jag har 2 x 512MB att prova med.)

Redigerat: Provade och flytta om lite till bland minnes-slots:en - nu ser det något bättre ut, men jag ska inte hurra för mycket innan jag är låtit datorn "kallnat" och provat att starta om den... Tack så länge i alla fall, muskot.

Nope, låter jag bara datorn "kallna" så verkar det som om hur/var jag sätter mina minnesmoduler inte spelar någon roll, datorn beter sig fortfarande som jag beskriver i förstainlägget.

Hur gammalt är moderkortet? Dåliga kondensatorer?

Moderkortet är tre år ganska precis. Ja, det beter sig som om det är något som beror på hur länge datorn varit igång. Om jag startar den och låter den stå och pipa i ett antal minuter så behöver jag oftast bara göra en (max två) omstarter innan den bootar ok igen.

Kan man se om/vilken kondensator är dålig? Går det att byta en sådan, tror du?

Du kan se det genom att den ser ut att öppna sig i toppen och ev. även läckt ut en brunaktig sörja. Ibland syns det väldigt tydligt och ibland kan det vara lite svårare att se, som t ex: http://www.motherboardrepair.com/images/BadCaps2.jpg

På den här bilden syns det lite tydligare: http://www.motherboardrepair.com/images/BadCaps3.jpg

Det går att byta en trasig kondensator om man är duktig på lödning, men har man ett problemkort bör man byta samtliga eftersom det bara är en tidsfråga innan de också börjar läcka. Även om du gör jobbet själv är det i princip inte lönsamt att laga, bättre att köpa nytt.

Ah! Ja, en av kondensatorerna på mitt kort, en nära grafikkortet, är lite "svullen" och har lite brun sörja på toppen. Tack för hjälpen, nu kan jag sluta flytta minneskapslar ;-)

Hmm, om jag byter moderkortet, och kanske även processor, gfx-kort och minnen, då måste jag installera om hela datorn, måste jag inte? (Orkar inte!) Tror du att det går att hitta ett "likvärdigt" MB som jag kan byta till utan att behöva installera om datorn, tror du?

Ominstallation är att rekommendera vid moderkortsbyte, ibland är det till och med helt nödvändigt. Eftersom det är gammalt moderkort är du hänvisad till begagnatmarknaden för ett likadant eller likvärdigt kort, som även det riskerar att lida av precis samma problem.

Tror att det är minst tidskrävande att bara köpa ett bra kort och rikta in sig på en ominstallation.

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)