Bör man ha sådana där ferrit-kärnor på kabeln som avstörning? Finns både och.
Kabeln som medföljer hubben är för kort, men den är genomskinlig med synlig skärmning runt om, antar att alla USB2-kablar har så, så det ska väl inte spela någon roll heller.
Ska ha en 320 Gb extern USB2-hårddisk inkopplat och vill ha så bra fart som möjligt :) förstår inte riktigt det där med alla kablar...
Firewire!? :) Det har jag iofs, FW400... men det ska finnas hos alla andra också :) sådan stor skillnad är det väl inte på USB2 och FW800? Bästa vore ju S-ATA, det finns externa kontakter, verkar bra! Men jag ska nog köra USB pga att det är lite mer standard, USB lär finnas kvar länge så mycket prylar som det finns till USB :) har beställt en USB muggvärmare också :e
När det gäller kablar är det så vitt jag vet ingen skillnad på USB1- och USB2-kablar.
Jag hade en USB1-förlängning som jag brukade koppla in mitt 1 Gb USB-minne på och det gick minsan fort det så själva kabeln verkar ju inte vara så mycket annorlunda, bara att dom trimmat grejjerna lite :)
Finns ganska många externa diskar som har både firewire och USB, då får man ju det bästa av två världar.
...mmm, det finns en "Premium Edition" av den jag ska köpa som har båda, kostar 273 kr mer... nackdelen är att jag då måste ha upp en FW-kabel från datorn också... lite bökigt på just min dator... men hmm... ska fundera på saken...
Nu är USB-hårddisk inhandlad, blev versionen utan FW, den hade dom inte inne, och dessutom hade jag redan beställt en utan... går nog bra ändå, inte så ofta jag behöver riktigt snabb hastighet egentligen, kommer oftast köra inkrementiell (rätt?) backup på den...
Kabel inhandlad också, har inte kunnat prova den ännu för jag är inte hemma på några dagar, men jag återkommer med recension...
(muggvärmaren var lite klen kanske, men den är ju mest en häftig pryl :))
...nu har jag hunnit prova kabeln lite. Det går ju undan alltså, har inte kört testprogram och jämfört olika kablar som jag skulle, men det verkar vara bra i alla fall. Kabeln skulle haft magneter enligt spec, men det hade den ju inte. Verkar funka bra ändå. Fick dit den tillsammans med hubben rätt snyggt under skärmen...
256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849