webForumDet fria alternativet

Köpa extern hårddisk

Datorhårdvara

20 svar · 1 502 visningar · startad av silfver

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg
Frågan#1

Då var det dags för en extern hårddisk. Jag är ute efter en disk som är så pålitlig som möjligt. Pålitlighet och säkerhet går före snabbhet och utrymme.

Men externa hårddiskar är verkligen inte mitt område så jag hoppas att jag kan få lite hjälp från er. Budgettaket ligger 2000 kr, och får inte kosta över det.

Jag har sneglat lite på en Western Digital My Book Pro Edition 250GB USB2.0/Firewire 800 som har både USB2 och Firewire, vilket är riktigt bra. Det är inget måste att den ska klara båda. Men jag måste ha en disk som klarar Mac OS X, då jag ska ha den till min MacBook, men det tror jag väl inte är några problem.

Vad tror ni om den disken? Har ni tips på andra?

Jo, en sak till. Den måste vara tyst också. Jag vet inte hur kylningen på såna här saker fungerar, ifall de har en egen fläkt eller bara är "rumskylda".

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Varför inte testa med en Bubba Mini Home Server?

Lasp skrev:

Varför inte testa med en Bubba Mini Home Server?

Egentligen vill jag inte ha någon slags serverlösning, men ifall den här typen är säkrare än en vanlig extern hårddisk så är det såklart ett alternativ. Vart kan man köpa dem?

r/ Såg nu att Datorbutiken har dem, men billigaste varianten kostar 2995, vilket är över min budget.

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg

Jag har en LaCie Porsche 250 gb som jag haft i ungefär 1,5 år. Är supernöjd. Enda nackdelen jag kan komma på är att den blir ganska varm.

Medlem sedan sep. 2006284 inlägg

Undvik LaCie. Kylningen är allt annat än optimal (och varma diskar är det sista du vill ha) och deras serviceavdelning behåller disken väldigt lång tid. Priserna är dock bra.

Jag rekommenderar en HDD-kabinett med intern disk. Skulle något fela kan du enkelt plocka ur disken och sätta in den i ett vanligt chassi, felsöka, återskapa osv. Brandade externa diskar är lite knepigare att ha och göra med. En vanlig intern disk har du i flera fall garanti i upp emot 5 år, medan t.ex. WD-disken du hänvisar till i ditt inlägg endast har garanti (fabriksgaranti) i 2 år.

USB och FW-portar finns att tillgå i samma kabinett om du skulle vilja ha det.

Tack för alla era svar!

soopafly: Är det möjligt att välja en kabinett, där man placerar två diskar som man speglar? Båda diskarna ska alltså vara identiska, och när jag lägger in en fil på huvuddisken så ska den andra spegla disken direkt, så ifall en disk kollapsar så har jag ju direkt en backup och kan enkelt återskapa från den andra disken.

Är en sån här lösning jättedyr, eller kan jag fixa en bra lösning för 2000 kr? Nu kanske jag är ute efter något helt annat... men jag frågar i alla fall. :)

Köper jag en vanlig kabinett, med vanlig ata-hårddisk på 320GB så kostar det ju faktiskt inte mer än 395 + 995 kr, beroende på vilken disk och kabinett man väljer. Men det blir ju billigare hur man än gör känns det som. :)

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Se till att köpa ett kabinett med firewire, dels för att det ger bättre fart och dels för att MacBooken bara har två USB-portar.

Troligtvis ryms inte externt kabinett med RAID1 och två diskar inom din budget, men jag har gärna fel på den punkten. ;)

silfver skrev:

Är det möjligt att välja en kabinett, där man placerar två diskar som man speglar?

Det du vill åstadkomma kallas RAID 1 och funkar bäst med hårdvarulösningar i vanlig 2000/XP-miljö. Windows Server OS klarar det dock utan problem.

Men du skulle ju använda det på Mac:en, och OS X har ju stöd för det.

Det finns kabinetter som har plats för flera diskar, så jag ser inte vad som skulle kunna hindra dig från att stoppa in två diskar i denna kabinett, slänga in valfritt filsystem och följa Apples anvisningar för att få det du vill ha.

soopafly skrev:

Det du vill åstadkomma kallas RAID 1 och funkar bäst med hårdvarulösningar i vanlig 2000/XP-miljö. Windows Server OS klarar det dock utan problem.

Men du skulle ju använda det på Mac:en, och OS X har ju stöd för det.

Det finns kabinetter som har plats för flera diskar, så jag ser inte vad som skulle kunna hindra dig från att stoppa in två diskar i denna kabinett, slänga in valfritt filsystem och följa Apples anvisningar för att få det du vill ha.

Jag ska läsa igenom det där och så ska jag fundera lite på ifall jag tycker det är värt det. Men det känns som att en sån här lösning är den säkraste, helt klart! :) Men då blir jag ju dock begränsad till Macen...

silfver skrev:

Men då blir jag ju dock begränsad till Macen...

Det blir du nog i vilket fall som helst (på sätt och vis) - eller hade du tänkt använda FAT32 på den externa?

soopafly skrev:

Det blir du nog i vilket fall som helst (på sätt och vis) - eller hade du tänkt använda FAT32 på den externa?

Nej, absolut inte fat32. :) Det får väl bli nåt mac-format då...

Vad för kabinett rekommenderas då? Jag vill ha ett med tyst kylning, gärna SATA och plats för två diskar. :)
Måste man ha speciella diskar för RAID 1?

Nu har du ju ändrat inriktning!
Skall du kunna ta den med dig, och kunna köra både Mac och windows på den
Eller skall den vara kvar stationärt hemma?
Det är inga särskilda diskar för Raid (två likadana är bra) utan det sätts upp av kontrollern.

Lasp skrev:

Nu har du ju ändrat inriktning!
Skall du kunna ta den med dig, och kunna köra både Mac och windows på den
Eller skall den vara kvar stationärt hemma?
Det är inga särskilda diskar för Raid (två likadana är bra) utan det sätts upp av kontrollern.

Ja, jag är medveten om det. Jag kanske krånglar till det lite för mig själv, men en kabinett-lösning känns både bättre och billigare.

Förmodligen kommer den bara stå stationärt hemma. Den ska bara fungera som backup-system, så behöver jag något på den så kopierar jag över det till min Macbook och tar med mig. Så bara Mac borde ju räcka då - eller vad tycker ni?

Jag har både en separat, USB typ den du hänvisade till i första läget och en NAS "FNS-1000" Det borde vara rätt för dig. Då kan du stoppa in vilken disk som helst och lagra oavsett operativsystem.
Men min nästa grej blir nog en Bubba :birp

En NAS känns lite... overkill för min del. Jag menar, det spelar ju egentligen ingen roll ifall jag når hårddisken via ethernet eller usb/firewire. Men jag tittade lite på den här:
https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=NETSC101

Vad är egentligen fördelarna med en sådan? Förutom att jag kan koppla in den i en switch och nå hårddisken från andra datorer. Är de också enda fördelen jämfört med en kabinett-lösning?

Jag utgår från att du kommer att ha mer än en maskin, och då är det rätt.
Med den Netgear så kan du ju stoppa i ytterligare en hårddisk när det är aktuellt.
Jag är inte säker på att det är Raid som är det optimala för dig.
Du bör ju bränna ut en hel del av dina eminenta bilder på DVD. Bild och Ljud är ju ofta statiskt så då fungerar ett sådant media bättre.

Efter mycket tänkande, och tips så har jag nästan bestämt mig för den här:
http://prisjakt.se/produkt.php?p=92687

Den tycker jag ser lovande ut, bra pris på den också.

Det blev en sån hårddisk som jag skrev om i inlägget ovan. Fick den för 500 kr. ;)

Det var ju ett rätt sjysst pris må jag säga.
Under tiden har jag köpt ytterligare en burk, en WD på 300Gb med USB Smidig.

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)